handdator

Visa fullständig version : Samlingen vol.1

Mr.PinkEyes
2006-02-07, 11:29
Det står att det är NEG som ska ge ut skivan. Vilket större skivbolag är det som råder över denna label? Är det MNW eller? Står de på egna ben? Och vart "bakades" Mistlur in?
Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är ansvarig för denna samling, men vart vänder jag mig?

PS. För övrigt kul att de gamla b-sidorna kommer på CD. Det är trots allt att föredra framför gamla bootar.

Tiggaren
2006-02-07, 15:18
Kan ju va dessa

www.netent.se

MrC
2006-02-07, 15:26
Märkligt de där med utgivandet av denna skiva. Kan man verkligen ge ut en skiva utan artsistens medtyckande!?! Uppenbarligen går det ju men är det inte märkligt? Fast de e ju kul att få vinyl b-sidorna på CD!
Kanske kommer det en VOL 2 sen med "Det är ni som e..." + "Mannen som blev en gris" samt b-sidorna till dessa 2 plattor...

Camensky
2006-02-07, 16:26
Märkligt de där med utgivandet av denna skiva. Kan man verkligen ge ut en skiva utan artsistens medtyckande!?!
Jag är rätt säker på att han gett sitt medtyckande, annat vore konstigt. Därmed har han inte medVERKAT något i framställandet av den... :)

T-800
2006-02-07, 16:32
Så det är samma bolag som gav ut den sunkiga Ebba-samlingen. Jag ser ingen mening med att köpa "Vol. 1" om man ändå har de två gamla godingarna i sin skivsamling.

MVH
//T-800

Camensky
2006-02-07, 16:35
Så det är samma bolag som gav ut den sunkiga Ebba-samlingen. Jag ser ingen mening med att köpa "Vol. 1" om man ändå har de två gamla godingarna i sin skivsamling.

MVH
//T-800
Någon snodde min 'Thåström' när de var hemma hos mig så jag kommer nog köpa den, om inte annat för de fina B-sidorna. Men en skiva liknande 'Kickar' som Imperiet släppte vore kul!

-MonoloG-
2006-02-07, 16:45
NEG är Network Entertainment Group som köpte upp MNW för att tag sen, MNW som faktisk är ett av de få klassiska svenska skivbolag som finns kvar gick dåligt och det var ju ganska så nära att man la ner verksamheten, men så dök NEG upp.
En rätt rolig sak att tillägga är att tunga artister som Thåström, Eldkvarn, Stefan Sundström och nu senast Staffan Hellstrand lämnat bolaget och sistnämda kallade de nya ägarna för skojjare, synd på ett så klassiskt bolag.
MNW:s Hemsida: www.mnwrecords.com

Plar62
2006-02-07, 16:49
NEG är Network Entertainment Group som köpte upp MNW för att tag sen, MNW som faktisk är ett av de få klassiska svenska skivbolag som finns kvar gick dåligt och det var ju ganska så nära att man la ner verksamheten, men så dök NEG upp.
En rätt rolig sak att tillägga är att tunga artister som Thåström, Eldkvarn, Stefan Sundström och nu senast Staffan Hellstrand lämnat bolaget och sistnämda kallade de nya ägarna för skojjare, synd på ett så klassiskt bolag.
MNW:s Hemsida: www.mnwrecords.com

Synd o synd... dom j-vlarna var inte intresserade och vara med när det begav så jag skulle inte sörja....

-MonoloG-
2006-02-07, 16:50
Synd o synd... dom j-vlarna var inte intresserade och vara med när det begav så jag sörjer inte....

Vaddå, när var det?

MrC
2006-02-07, 16:55
Jag är rätt säker på att han gett sitt medtyckande, annat vore konstigt. Därmed har han inte medVERKAT något i framställandet av den... :)

Aha! viss skillnad där...

Steve Mckagan
2006-02-07, 16:58
Är skivan remastrad?

Camensky
2006-02-07, 17:10
Vaddå, när var det?
MNW som från början stod för Musiknätverket Waxholm var ju det skivbolag som släppte de allra flesta proggsakerna och senare även Ebba Grön med flera.
Det bytte sedan namn till Music Network och precis som Monolog skrev gick det allt sämre och sämre sista åren men blev uppköpta för att "bevara musikskatterna". Om de skulle släppa några av alla osläppta grejerna vore väl det kul men det var väl bara för att kunna återsläppa allt sånt som de kan tjäna pengar på...

Mr.PinkEyes
2006-02-07, 18:50
Osäker på om du syftar på Imperiet Camen, men de (skivbolaget) får gärna släppa allt och tjäna pengar på det. Jag är absolut beredd att betala.

StoraStyggaJohan
2006-02-07, 21:42
http://ginza.se/Archive/Images/item_img_large/30003.jpg

MrC
2006-02-08, 00:09
http://ginza.se/Archive/Images/item_img_large/30003.jpg

Inte så pjåkigt omslag... snyggt faktiskt!

Running in the rain
2006-02-08, 10:38
Inte så pjåkigt omslag... snyggt faktiskt!

riktigt snyggt, det är ju nästan så man vill ha. har iofs skivorna men inte b-sidorna, nice att ha det samlat hmm...

toffe
2006-02-08, 10:42
Jag köper den även om man har alla låtar. Känns självklart när det är Thåström.

MagnusAndersson
2006-02-08, 13:43
Jo, denna samling känns betydligt mer motiverad än Ebba samlingen som kom i höstas. Kul att få b-spåren officellt utgivna också.

JPD
2006-02-08, 14:56
Kul att få b-spåren officellt utgivna också.
De har jo vært offisielt utgitt fra før, Magnus. Men jeg forstår hva du mener; på CD.

StoraStyggaJohan
2006-02-08, 15:17
ja gött me dom på äkta cd... så slipper man slita me vinylsinglarna.. cd slits ju inte på samma sett... så kan man använda singlarna vid högtidliga tillfällen;)

Traspojken
2006-02-08, 16:06
Det här är väl de fem spåren som bara funnits på vinyl tidigare.

13. Monolog
14. Lek med mej
15. Ståaldrigstill (Knädjup mix)
[...]
28. Älska dej själv
29. Alla har fel (Ännu mera fel) DeeMix

Det kan ju vara kul med dem på cd. Finns två andra remixer på ståaldrigstillremix12"an, och om jag inte minns fel så är alla har felmixen olika på 7" och 12". Så det finns rariteter och jaga även för de som ínhandlar denna :)

Ebba Grön
2006-02-08, 16:29
Här är låtlistan på Solo Vol 1 (Jag tycker det är en bra samling och tänker införskaffa mig en platta)

1 Ståaldrigstill
2 Hon O Han
3 Djävulen Och Jag
4 En Perfekt Värld
5 Pang Boom Krash
6 Varför Är Du Så Tyst
7 Alla Vill Till Himlen
8 Döden I Schlager-Sm
9 Karenina
10 Mästaren Och En Iskall Margarita
11 I En Spegel Som Jag Har
12 Flicka Med Guld
13 Monolog
14 Lek Med Mej
15 Ståaldrigstill (Knädjup Mix)
16 Märk Hur Vår Skugga
17 Balladen Om Briggen Blue Bird Of H (Ll)
18 Radio Thåström
19 Ich Liebe Dich
20 Elektrisk
21 Elvis Presley För En Dag
22 King Kong
23 Miss Huddinge -72
24 Alla Har Fel (Igen)
25 Xplodera Mig
26 Fuzzbox
27 Ballad I P-Moll
28 Älska Dej Själv
29 Alla Har Fel (Ännu Mera Fel) Deemi

MagnusAndersson
2006-02-08, 16:35
De har jo vært offisielt utgitt fra før, Magnus. Men jeg forstår hva du mener; på CD.

Jepp på Cd menade jag givetvis. Jag måste missat o skriva det.

Plar62
2006-02-08, 18:32
Jo, denna samling känns betydligt mer motiverad än Ebba samlingen som kom i höstas. Kul att få b-spåren officellt utgivna också.
Håller med....Fast jag är en samlingsplattorhatare...O kommer inte o shoppa den........

silvertejp
2006-02-08, 19:46
Det är kul med en samling, även om jag inte är ett så stort fan av samlingar. Men nu när det är Thåström så är det klart jag köper den :)

Wätterlind
2006-02-09, 17:47
fan det är ju dom två första soloplattorna rakt av plus lite b- sidor, känns ju hyfsat onödigt må jag säga

T-800
2006-02-09, 19:14
fan det är ju dom två första soloplattorna rakt av plus lite b- sidor, känns ju hyfsat onödigt må jag säga
"Profit, profit, de ska alltid ta..."

MVH
//T-800

Mr.PinkEyes
2006-02-09, 21:09

B-sidorna i bra kvalitet är värt degen för plattan.

MagnusAndersson
2006-02-09, 21:12
Jepp jag har bara dom på datorn och jag har som norm att inte bränna ner thåström matrial på cd. Så jag kommer köpa skivan. Men kan hålla med att ebba samlingen var onödig

Daniel
2006-02-09, 21:13
B-sidorna i bra kvalitet är värt degen för plattan.
Ja de tycker ja med.. den va väl inte så jätte dyr heller?

Mr.PinkEyes
2006-02-09, 21:15
Ja de tycker ja med.. den va väl inte så jätte dyr heller?

149 på Ginza.

Mona_Tumba
2006-02-09, 21:15
Det är ju billigt för 2 riktigt sköna plattor!

Tusse
2006-02-26, 01:44
Nu har jag beställt den nya samlingsskivan från Bengans för 129 kr :)
Jag har de flesta låtarna redan, men en booklet med bilder och text
vill jag inte missa :)

MrC
2006-02-26, 11:06
129:- på CDON (Gratis frakt om du är student!)

Jack
2006-02-26, 18:52

håller med, men jag är riktigt sugen på b-sidorna..

FrånHimlenSänt
2006-02-26, 23:22
Nu har jag beställt den nya samlingsskivan från Bengans för 129 kr :)
Jag har de flesta låtarna redan, men en booklet med bilder och text
vill jag inte missa :)

Hehe, samma här. :p

paddey
2006-02-27, 18:26
Osäker på om du syftar på Imperiet Camen, men de (skivbolaget) får gärna släppa allt och tjäna pengar på det. Jag är absolut beredd att betala.

det var jävligt korkat skrivet.

Mona_Tumba
2006-02-27, 18:30

Förklara gärna varför det va korkat?

Mr.PinkEyes
2006-02-27, 18:32

Ursäkta, men vad fan menar du?? Om de släpper låtar som inte är släppta på CD är jag beredd att betala för det. Jag saknar de faktiskt på riktig press. Och de som ger ut det (i det här fallet ett skivbolag) gör inte detta av välgörenhet; de kommer att tjäna en hacka på det, men so what?
Tänk till lite innan du smutskastar folk.

Lindire
2006-02-28, 18:42
Idag kom den från CDON!! Wihiiiii!

toffe
2006-02-28, 19:00

Hur såg cd-häftet ut? något spännande? :)

MrC
2006-02-28, 22:43

Jepp! Jag fick min idag oxå!

Bookleten och hela omslag + skivor var riktigt sngga enligt mig! Texter till alla låtar och några snygga bilder jag aldrig sett förut. Skönt att ha b-sidorna på CD, synd att märk hurvår skugga och briggen är med, det stör faktiskt mer än jag trodde...
Kul för en Thåström samlare som jag !!!

Running in the rain
2006-02-28, 22:48
Jepp! Jag fick min idag oxå!

Bookleten och hela omslag + skivor var riktigt sngga enligt mig! Texter till alla låtar och några snygga bilder jag aldrig sett förut. Skönt att ha b-sidorna på CD, synd att märk hurvår skugga och briggen är med, det stör faktiskt mer än jag trodde...
Kul för en Thåström samlare som jag !!!

haha fan va lönt att gå å störa sig på det då ;P hellre att nåt extra är med än att nåt fattas ;)

MrC
2006-02-28, 22:59
haha fan va lönt att gå å störa sig på det då ;P hellre att nåt extra är med än att nåt fattas ;)

Jo men komigen! Låtarna hör inte till den "tiden" direkt.
Men värst av allt, dom har lagt låtarna som inledning på CD2, det vill säga "Xplodera mig 2000" plattan!
Passar dom låtarna ihop med den skivan på ngt som helst sätt!?!
Skulle inte förvåna mig om de kommer en PLP samlingsplatta där dom slänger med "Märk hur vår skugga" och "Briggen" ...

Håller med dig om att de e en otroligt fjantig sak att störa sig på dock ;-) Men störigt är det!

Running in the rain
2006-02-28, 23:05
Men värst av allt, dom har lagt låtarna som inledning på CD2, det vill säga "Xplodera mig 2000" plattan!
Skulle inte förvåna mig om de kommer en PLP samlingsplatta där dom slänger med "Märk hur vår skugga" och "Briggen" ...

Håller med dig om att de e en otroligt fjantig sak att störa sig på dock ;-) Men störigt är det!

ja haha jag förstår varför du stör dig men inte att du gör det :P btw...ja, allra först på cd 1 eller sist på cd2 kunde dom legat om jag ska engagera mig i denna lilla sak hehe ;)

kjbull
2006-03-02, 10:38

Det er absolutt ikke sikkert at han har gitt samtykke heller. Det er forskjell på opphavsrett og utgiverrett, og de fleste avtaler for å gi ut plater inkluderer en ubetinga rett for plateselskapet til å nyutgi album når det passer.

Hva som er Thåströms holdning til dette, vet jeg jo ikke, men det er neppe relevant her. Plateselskapet har normalt en ubegrensa rett til å nyutgi disse albuma. Det finnes nok av eksempler på nyutgivelser som er foretatt mot artistens vilje. Så lenge det ikke foretas remikser eller andre endringer på låtene, har artisten ingen vetorett.

Kjetil

Scott Walker, Jr.
2006-03-02, 19:38

Jag håller med Mr C. Det är helt idiotiskt att lägga in de låtarna på skivan, för de har absolut ingenting där att göra. De sabbar helheten. Eftersom "Märk hur vår skugga" var en så stor hit tror väl skivbolaget att folk ska lockas att köpa skivan bara för de låtarna. De var ju med på "2:a augusti"-återutgåvan också. Ärligt talat skulle inte jag heller bli det minsta förvånad om de dyker på någon PLP-CD någon gång.

Scott Walker, Jr.

FrånHimlenSänt
2006-03-14, 00:45
Jag stör mig inte på att de lagt in två Imperiet låtar, jag stör mig på att de skrivit "Mästaren och en iskall margarit" på baksidan. :p

MrC
2006-03-14, 10:42
Jag stör mig inte på att de lagt in två Imperiet låtar, jag stör mig på att de skrivit "Mästaren och en iskall margarit" på baksidan. :p

Ja jävlar de har dom! Fy fan vilka sopor!

JPD
2006-03-14, 15:20
Og de har skrevet "Djävulen och jag". Den heter vel "Djävulen o jag". Smårusk egentlig, men... Rett skal vere rett.