handdator

Visa fullständig version : Black Jim

megatron
2006-02-14, 17:00
Hur kommer det sig att Thåström sjunger "rum 23" i Black Jim när Dan Andersson dog i rum 11 på Hotell Hellmans?
Någon som vet eller tolkar texten på något annat sätt?

StoraStyggaJohan
2006-02-14, 17:05
23 kanske var lättare att sjunga.. och sån fakta är inte det viktigaste i en låt..

Mona_Tumba
2006-02-14, 17:12
Jag tror det ligger nån baktanke i det..

Juliaaa
2006-02-14, 21:51
Baktanke finns det säkert :p

Pepe
2006-02-14, 23:01
Jag håller med SSJ. konstnärlig frihet.

The Fucking Easterbunny
2006-02-14, 23:12
fan... e stod nåt om 23 på nåt sätt på nån sida som nån la upp här nånstans nångång...

å nu har jag satt nytt ekord i antal nån per inlägg

megatron
2006-02-15, 12:03
Jag håller med SSJ. konstnärlig frihet.

Jag håller med om det där...
Men jag tror att J. vet att han dog i rum 11 och inte 23.
Och han brukar ha en mening med det han skriver.

Vidare:
Jag håller inte alls med om att sådan fakta inte alls är viktig (viktigaste - kanske inte, okej).
Med tanke på vad låten syftar till, dvs Dan Andersson, så blir ett faktafel (ifall det inte har en annan mening) av denna kaliber inget annat än förvirrande.
Skulle vara intressant att få veta vad som menas.
M.

FrånHimlenSänt
2006-02-15, 13:15
fan... e stod nåt om 23 på nåt sätt på nån sida som nån la upp här nånstans nångång...

Ja, det kommer jag också ihåg att det gjorde.

Traspojken
2006-02-15, 17:04
Thåis kanske har snöat in på W.S. Burroughs och hans teorier...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_23_enigma

Mona_Tumba
2006-02-15, 17:05
Det va jävligt intressant läsning traspojken!

Haddock
2006-02-15, 17:10
...Koolt! :)

Traspojken
Jo sånna där nummergrejer är kul. Själv tror jag att världen är himla tråkig och att det finns enkla förklaringar till sånna fenomen... Gammal och trist har jag blivit.

Men vem vet, Thåis läser ju en del enligt intervjuer och vad han behandlar i sina texter, och Burroughs är den jag kopplar ihop mest med nummer 23 i litteratur.

Plar62

å nu har jag satt nytt ekord i antal nån per inlägg

Kan det vara så att det stog att han begravdes 23/9?

Juliaaa
2006-02-15, 17:12
Shit -. så häftigt endå om det är så .

megatron
2006-02-16, 12:25
Kan det vara så att det stog att han begravdes 23/9?

Det stämmer faktiskt.
Dan Andersson blev jordfäst i Ludvika 23 september 1920.
Grym perception Plar62.
Skulle vara kul att få tesen bekräftad.

M.

Limonlove
2006-02-16, 14:34
sånna där siffergrejer finns det ju mängder av, finns massa tal som är "gåtfulla", inte bara 23. är inte säkert att han haft nån tanke alls bakom det där, kan ju som nån nämde vara så att 23 är lättare att sjunga än 11.

megatron
2006-02-16, 16:16
sånna där siffergrejer finns det ju mängder av, finns massa tal som är "gåtfulla", inte bara 23. är inte säkert att han haft nån tanke alls bakom det där, kan ju som nån nämde vara så att 23 är lättare att sjunga än 11.

Jag förstår vad du menar.
Men låt oss testa det genom deduktion:

Tes:
J T syftar till W.S. Burroughs teori om det olycksdrabbade talet 23 när han sjöng rum 23

Pro-argument:
1. Dagen innan (15 jan) hade man behandlat hotellrummet (D A's) mot ohyra med cyanväte
2. D A dog pga förgifting av cyanväte, olyckshändelse (16 jan)
3. J T sjunger: Kan nån ringa receptionen be dom väcka mannen som sover i rum tjugotre
4. D A jordfästes 23 september 1920.
5. W.S. Burroughs beskriver olika olycker kring talet 23 (Efter 23 år, Flight 23 o.s.v.)
6. Den konstnärliga friheten tillåter flertydighet

Kontra-argument:
7. A D dog inte den 23 september
8. Det finns ingen givet samband mellan W.S. Burroughs och J T
9. A D dog i rum 11 inte 23
10. 23 passar bättre in fonetiskt än 11
11. Den konstnärliga friheten tillåter faktafel

Blev vi något smartare?
Tror inte det...

RasmusH
2006-02-16, 20:36
Om det var lättare att sjunga tror jag inte att han skulle sjunga "med en sex pistols platta under armen" i The Haters... Nää..hela Skebokvarnsv. är som en barnbok och där har allt en mening, tror jag i alla fall...

Traspojken
2006-02-17, 15:21
Jag håller fortfarande på min långsökta tes med motiveringen att det är roligare så :)

Men om man inte tror på den så kan man ju fråga sig om inte svaret ges i nästa textrad; "för ibland har dom ingen koll alls på vem dom ska ta med..." osv. Nu orkar jag inte ge mig in på någon undersökande journalistik om det är en faktisk händelse att de misstog sig på rum, eller om det är konstnärlig frihet från Jockes sida. Men det låter ju onekligen som om de inte har någon koll på vem de ska ha med ;) vilket skulle kunna förklara en felaktig rumsreferens.

treende
2006-02-17, 19:28
ok..dum fråga nu för de som redan vet - men vem är Dan Andersson?

silvertejp
2006-02-17, 19:46
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Andersson

JPD
2006-02-17, 19:48
Svensk dikter som døde i 1920. Thåström har nevnt han ved noen anledninger opp gjennom årene.

megatron
2006-02-17, 21:10
Kan ju till lägga att D A var kolumnist på Ny Tid i Göteborg, under pseudonymen Black Jim, där av sångtiteln Om Black Jim.

treende
2006-02-18, 18:06
tack för upplysningen!

pimmelina
2006-02-18, 18:14
inte nog med att musiken är underbar på alla sätt o vis,
det är gryyyymmt roligt med alla textefterforskningar, man känner sig som en liten detektiv :)

Anima
2006-02-19, 04:01
Hur kommer det sig att Thåström sjunger "rum 23" i Black Jim när Dan Andersson dog i rum 11 på Hotell Hellmans?
Någon som vet eller tolkar texten på något annat sätt?

Jag tolkar låten annorlunda.
Jag ser framför mig hur psykiatrin vill ta över med syftet att stötta en människas "bästa". Hur de i sin vanmakt i sitt arbete (men menar väl) gör övertramp beträffande den personliga integriteten.

Men det är min personliga tolkning.

wANTEd
2006-02-19, 09:51
Men det är min personliga tolkning.
Inte bara personliga. Innan jag visste vem DA var så trodde jag så. Är inte helt säker ännu, kanske både och.......:)

megatron
2006-02-21, 13:59
Som jag har förstått det så dog även en livförsäkringsagent som sov i rummet bredvid.

J T sjunger:

Kan nån ringa receptionen be dom väcka mannen som sover i rum tjugotre
För ibland har dom ingen koll alls på vem dom ska ta med

...I vilket fall som helst tar dom med han när dom går

Antagligen sov agenten i rum 23.
Enkelt.

M.

Camensky
2006-02-21, 14:45
Som jag har förstått det så dog även en livförsäkringsagent som sov i rummet bredvid.

J T sjunger:

Kan nån ringa receptionen be dom väcka mannen som sover i rum tjugotre
För ibland har dom ingen koll alls på vem dom ska ta med

...I vilket fall som helst tar dom med han när dom går

Antagligen sov agenten i rum 23.
Enkelt.

M.
Där ser man, intressant.

Kaospassagier
2006-02-21, 14:59
men rum 23 bredvid elva? låter lite mystiskt, även om jag gärna vill ha en mening i texten jag också. men det kommer kanske.

snutbarn
2006-02-21, 15:07
Dan Andersson aka Black Jim som Thåström sjunger om :)

Camensky
2006-02-21, 20:05
Dan Andersson aka Black Jim som Thåström sjunger om :)
Vad dillar du om?

Haddock
2006-02-21, 23:44
Jag håller fortfarande på min långsökta tes med motiveringen att det är roligare så :)

Men om man inte tror på den så kan man ju fråga sig om inte svaret ges i nästa textrad; "för ibland har dom ingen koll alls på vem dom ska ta med..." osv. Nu orkar jag inte ge mig in på någon undersökande journalistik om det är en faktisk händelse att de misstog sig på rum, eller om det är konstnärlig frihet från Jockes sida. Men det låter ju onekligen som om de inte har någon koll på vem de ska ha med ;) vilket skulle kunna förklara en felaktig rumsreferens.

Mycket intressant teori. Vill gärna hålla med.

En annan intressant fråga är ju vilka "dom" är? Döden (eller dödens hantlangare)
i allmänhet eller, mer konspiratoriskt, folk som ser till att sådana som Dan Andersson"kilar vidare"? Att dom "kommer från fabriken" och "har ett jobb dom fått att göra" får mig att undra...

Camensky
2006-02-21, 23:47
En annan intressant fråga är ju vilka "dom" är? Döden (eller dödens hantlangare)
i allmänhet eller, mer konspiratoriskt, folk som ser till att sådana som Dan Andersson"kilar vidare"? Att dom "kommer från fabriken" och "har ett jobb dom fått att göra" får mig att undra...
De, dödens hantlangare. Alltså, Döden helt enkelt. Det har jag alltid antagit. :)
Ja, men det där om fabriken kan ju vara liksom dödens hantlangare. De har blivit upplärda av döden att utföra hans jobb. De i min syftning är inte människor, utan Döden gånger flera.
Eller så låter det bra när man sjunger bara.

Haddock
2006-02-21, 23:58
De, dödens hantlangare. Alltså, Döden helt enkelt. Det har jag alltid antagit. :)
Ja, men det där om fabriken kan ju vara liksom dödens hantlangare. De har blivit upplärda av döden att utföra hans jobb. De i min syftning är inte människor, utan Döden gånger flera.
Eller så låter det bra när man sjunger bara.

Intressant.

Men det där sista kan jag inte hålla med om. Tror inte, eller vill inte tro snarare, att en så bra text kommit till av en slump bara för att det låter bra att sjunga på ett visst sätt. Han är en större poet än så.

Ball signatur du skaffat förresten :)

Camensky
2006-02-22, 00:02
Intressant.

Men det där sista kan jag inte hålla med om. Tror inte, eller vill inte tro snarare, att en så bra text kommit till av en slump bara för att det låter bra att sjunga på ett visst sätt. Han är ett större poet än så.

Ball signatur du skaffat förresten :)
Nej, jag tror inte heller att det bara är slumpen, men det har ju hänt förut. Se Miss Huddinge -72 till exempel.
Men de, skulle det kunna vara gaserna som dödade honom? Otroligt i och med att alla bryggor i detalj handlar om Döden. "Ingen kommer undan, ingen vet än, hur man slipper från." / "Inga pengar i världen hjälper, inga mutor ingen bön."

"Som om det vore någon tröst alls, för en fattig Finnmarks bror, så vet jag att de är demokrater. Det är ett sympatiskt drag de har."
Intressant rad också.

Tack, rätt nöjd faktiskt. :)

Haddock
2006-02-22, 00:08
Jag är mer inne på att "dom" i texten är de som styr döden, alltså de som bestämmer vem som ska dö. Dom som ibland inte har nån koll alls på vem dom ska ta med.

Sedan vad det betyder kan man ju fundera på. Om det bara är döden i allmänhet eller om det något annat (makten?, systemet?, slumpen?).

Camensky
2006-02-22, 00:11
Jag är mer inne på att "dom" i texten är de som styr döden, alltså de som bestämmer vem som ska dö. Dom som ibland inte har nån koll alls på vem dom ska ta med.

Sedan vad det betyder kan man ju fundera på. Om det bara är döden i allmänhet eller om det något annat (makten?, systemet?, slumpen?).
I det här fallet handlar det nog direkt om Döden men skulle ju underbyggt kunna handla om andra saker också. Om jag inte minns helt fel (vilket jag kanske gör) så var inte Dan Andersson helt i ledningens styre.
Men ja, ditt översta har du nog helt rätt i, så har jag tolkat det.

Mona_Tumba
2006-02-22, 00:15
Jag har inte läst igenom tråden, men jag funderade på det idag, och det är ju helt klart han hyllning till Black Jim, och att han dog så tragiskt. Han sjunger ju att han borde få några fler år till etc... o sättet han beskriver döden på är så jävla bra.. speciellt: Inga pengar i världen hjälper, inga mutor ingen bön.. det e som om dom vore blinda, det är som om dom inte hör.... så jävla bra

Haddock
2006-02-22, 00:18
Japp, en hyllning till Dan Andersson och en låt om dödens obeveklighet... det kan vi nog sluta oss till.

Inte utan att man blir sugen på att läsa nåt av Dan Andersson. Har bara läst några enstaka dikter från honom. Samt en och annan gång på fyllan skrålat mig igenom klassiska visan Jungman Jansson... :)

Camensky
2006-02-22, 00:47
Hur som helst är det en av de starkaste låtar Thåström någonsin har skrivit tycker jag. Känslig, rak och jävligt bra. Klockren.

majsan6
2006-02-22, 15:32
Intressant artikell i dagens AB av bekantingen Marcus Birro;

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,782467,00.html

megatron
2006-02-22, 15:51
Och med "Till himmelmora, Cam!" ;)

Uttrycket himmelmora kam är taget ur D As En spelmans jordafärd och är något som är starkt förknippat med D A.

M.

attitydproblem
2006-02-23, 11:53
otroligt intressant.

Träsoppa
2006-02-23, 13:02
Uttrycket himmelmora kam är taget ur D As En spelmans jordafärd och är något som är starkt förknippat med D A.

M.

Det menar du inte? ;)

Emanuel
2006-02-23, 16:18
Med Himmelmora kam menar Dan Andersson Låsberget (Finnskogarna där Andersson växte upp). "Dom" som hämtar Black Jim i Thåströms text har jag tänkt på som samma bärare som bär spelmannen till dennas sista vila i "En spelmans jordafärd" av Dan Andersson. En dikt som hyllar konstnären som ett naturfenomen som inte alla uppfattar. Där naturen hyllar spelmannen medan bärarna inte förstår storheten i konsten. En text som jag tror många konstnärssjälar kan identifiera sig i. Enligt min åsikt har "En spelmans jordafärd" och "Om Black Jim" samma tema (döden) och samma problematik.

Det är idag ganska exakt ett år sedan jag köpte Dan Anderssons "Samlade dikter" på förra årets bokrea efter att ha hört Thorsten Flincks magiska tolkning av "En spelmans jordafärd". Uppmaning: Leta efter och köp Dan Andersson på årets rea!

Joshe
2006-02-23, 18:04
Fel av mig, måste ha tolkat en dikt lite för snabbt. "Broder Joachim" har ju en annan innebörd.

Tusse
2006-02-23, 18:11
Med Himmelmora kam menar Dan Andersson Låsberget (Finnskogarna där Andersson växte upp). "Dom" som hämtar Black Jim i Thåströms text har jag tänkt på som samma bärare som bär spelmannen till dennas sista vila i "En spelmans jordafärd" av Dan Andersson. En dikt som hyllar konstnären som ett naturfenomen som inte alla uppfattar. Där naturen hyllar spelmannen medan bärarna inte förstår storheten i konsten. En text som jag tror många konstnärssjälar kan identifiera sig i. Enligt min åsikt har "En spelmans jordafärd" och "Om Black Jim" samma tema (döden) och samma problematik.

Det är idag ganska exakt ett år sedan jag köpte Dan Anderssons "Samlade dikter" på förra årets bokrea efter att ha hört Thorsten Flincks magiska tolkning av "En spelmans jordafärd". Uppmaning: Leta efter och köp Dan Andersson på årets rea!
Ja, det ska jag göra!
Tack för tipset :)

thehaters
2006-02-23, 20:03
nån som tycker att black jim e den bästa låten?

sorgebarn
2006-02-23, 20:05
nån som tycker att black jim e den bästa låten?
Bästa låten på skivan eller allt som allt? Måste ju säga att det är den bästa på skivan, men jag tycker att det finns andra låtar med Thåström som är "bättre" men det är så himla svårt att säga att den ena låten är bättre än den andra frö alla låtarna är så bra på olika sätt.

Anima
2006-02-24, 01:11
Inte bara personliga. Innan jag visste vem DA var så trodde jag så. Är inte helt säker ännu, kanske både och.......:)

Jag vet om Dan Andersson, men jag kopplar inte låten att gälla för EN person. Kanske för en viss kategori (hur vi nu kategoriserar) av människor. Men är det inte så att mäninskor som inte "passar in" för tillfället, eller i det system vi har, obekväma, direkta personer...hänvisas till (blir "offer") för "fabriken"? Vad är fabriken....

_mental
2006-02-24, 01:17
'Fabriken' är ju döden? Så har jag tolkat iallafall.

Anima
2006-02-24, 02:10
Neeeee...vi är inte döende. Inte jag i alla fall.

_mental
2006-02-24, 02:23
Neeeee...vi är inte döende. Inte jag i alla fall.

Vadå vi? Den handlar ju om black jim, inte om oss.

Anima
2006-02-24, 02:33
Tror du,,
Jag känner att anspeglingen når längre....så mycket längre än...du och jag.

StoraStyggaJohan
2006-02-24, 02:37
dom kommer från fabriken för o ta me black jim hem. är fabriken då döden?

_mental
2006-02-24, 02:42
Tror du,,
Jag känner att anspeglingen når längre....så mycket längre än...du och jag.

Jo, jag tycker att mycket i låten tyder på att 'fabriken' är döden. Han ser säkert black jim som fler än en person. men, jag tror ändå jag har rätt där :P
'inget i världen hjälper, inga mutor, ingen bön' och 'dom är demokrater, det är ett sympatiskt drag dom har'

Emanuel
2006-03-11, 12:09
"Dom" som hämtar Black Jim i Thåströms text har jag tänkt på som samma bärare som bär spelmannen till dennas sista vila i "En spelmans jordafärd" av Dan Andersson. En dikt som hyllar konstnären som ett naturfenomen som inte alla uppfattar. Där naturen hyllar spelmannen medan bärarna inte förstår storheten i konsten. En text som jag tror många konstnärssjälar kan identifiera sig i. Enligt min åsikt har "En spelmans jordafärd" och "Om Black Jim" samma tema (döden) och samma problematik.

Tycker att det är lustigt att "Bäst just nu enligt Thåström! (feb 06 nr3)" har Thorstein Bergmans tolkning av "En spelmans jordafärd" som nummer ett på listan, samtidigt som "Om Black Jim" spelas på radiostationerna. Släktskapet mellan dessa texter är som jag tidigare skrivit otvivelaktigt.

Tusse
2006-03-17, 06:00
I DN finns en krönika av Göran Greider som kommenterar
Thåström, Om Black Jim, Dan Andersson och den här tråden! :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=529484&previousRenderType=3

mono
2006-03-17, 08:45
Jäkligt coolt att han kommenterar forumet! =)
"På sajten Thåström Forum pågick länge en vindlande diskussion om hur sången ska tolkas. Vad betyder det att Thåström sjunger om rum nummer 23 och inte nummer 11, som var det rum poeten dog i? Där finns en av de bättre litteraturdebatter jag sett på länge. "

edit: Dan Anderssonsällskapet anordnar någon slags kväll på Telefonplans bibliotek den 30 mars för de som vill ta del av DAs liv genom ord och ton...

Haddock
2006-03-17, 17:47
"Där finns en av de bättre litteraturdebatter jag sett på länge"

Kul att Greider ger uppskattning åt forumet och våra diskussioner. Heders Greider!

Asa
2006-03-19, 21:31
Det var häftigt att det nämdes. Jag har ju inte vart delaktig alls i diskussionen men det var spännande i alla fall.

Annars var jag och strosa på stan i fredags och fick för mig att gå in i bokhandeln. Så börja jag kolla bland böckerna och helt plötsligt ser jag en diktsamling av Dan Andersson. Och jag vet inte riktigt hur det gick till, men några minuter senare hade jag köpt boken och var påväg hem. Så nu har jag inhandat min första poesibok :)

MagnusAndersson
2006-03-19, 21:48
Jag har för mig att vi diskuterat Greider här på forumet på den tiden OT var tillåtet.

Jag hörde en tjej som sjöng Dan Andersson matrial på tvn idag, det lät riktigt bra faktiskt.

Hazean
2006-03-19, 22:18
Lyssnade igår på Sofia Karlssons Dan Andersson-skiva, ritkigt bra, kan det vara hon du hgörde mange?

MagnusAndersson
2006-03-19, 22:38
Lyssnade igår på Sofia Karlssons Dan Andersson-skiva, ritkigt bra, kan det vara hon du hgörde mange?

jajamen fin och duktig flicka det där ;)

Hazean
2006-03-19, 22:44
hon kommer till taubespelen i år och sjunger Balladen om briggen blue bird av hull också.

najziganeo
2006-03-20, 15:56
Mycket intressant tråd det här =)

Plar62
2006-03-21, 17:51
I DN finns en krönika av Göran Greider som kommenterar
Thåström, Om Black Jim, Dan Andersson och den här tråden! :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=529484&previousRenderType=3

Lite Info: Ett par ord bara... Göran Greider uppskattar att vi uppskattade hans krönika om bla tråden Black Jim ..... Heders åt den mannen...:) ...så nu vet ni det...Kort o koncist inlägg av mig.....

vox_martin
2006-04-30, 11:53
Såg slutet på "Album" igår på SVT och hon Sofia Karlsson var där o spelade sånger med Dan Andersson-texter. Gillade "Du liv" starkt (iofs enda låten jag hann höra eftersom jag kom in så sent). Noterade dock när jag surfade in här, http://members.tripod.com/minata/danand/ att hon inte sjunger sista "versen" (eller hur säger man på diktspråk?) vilket är synd tycker jag. Fin var den iaf.

Programet går i repris idag kl 12:25 btw.
Instrumentet hon spelar heter Bosoki (tror jag) och jag vill ha en sån!

mono
2006-04-30, 12:00
Instrumentet hon spelar heter Bosoki (tror jag) och jag vill ha en sån!
det verkar stämma! =)
http://www.sofiakarlsson.com/band.htm

vox_martin
2006-04-30, 17:27
Bra kollat mono. Vill ha vill ha vill ha vill ha.........

Finns inte en enda på hela Ebay......vafan......heter tydligen inte samma sak på engelska kanske......å andra sidan hittade jag ingen i Svedala heller.......verkar vara rätt ovanligt......

Plar62
2006-04-30, 17:40
Bra kollat mono. Vill ha vill ha vill ha vill ha.........

Finns inte en enda på hela Ebay......vafan......heter tydligen inte samma sak på engelska kanske......å andra sidan hittade jag ingen i Svedala heller.......verkar vara rätt ovanligt......

http://home.swipnet.se/gamla-apoteket/os.html Av Intresse?

Bouzouki på engelska........Ha det...!

vox_martin
2006-05-01, 10:57
Tack för det.....bouzouki....ahh....

Hmm.....instrument-tillverkare....ser dyrt ut, men det blir nog bra instrument.....tack för länken

OppfinnarJocke
2006-05-01, 17:01
http://hem.passagen.se/minata/bild_10_okt.html
Info + dikter

Bikinipop
2006-05-02, 14:14
Ingen aning, men whatever. den är fin.

Tusse
2006-05-26, 11:46
Här är en artikel om Black Jim, Dan Andersson och Thåström :)

http://expressen.se/index.jsp?a=594776

Camensky
2006-05-26, 11:58
Trevligt, trevligt. :)

Kalläää
2006-05-26, 13:44
Visst, det är alltid kul att läsa Thåström relaterade grejer, men va fan, kunde han inte skitit i alla fotbollsmetaforer?

Plar62
2006-05-26, 19:35
Den gav mig nada den artikeln.... Va fan! Nödrim?...Jag tror iaf att Herr Thåström har någon baktanke...."Från Himlen Trillar Spik ner"...Genialiskt....Så kom inte och snacka om nödrim!

toffe
2006-05-27, 22:48
Den gav mig nada den artikeln.... Va fan! Nödrim?...Jag tror iaf att Herr Thåström har någon baktanke...."Från Himlen Trillar Spik ner"...Genialiskt....Så kom inte och snacka om nödrim!

Nej det var verkligen trams, det är ju den starkaste texten på hela skivan enligt mig.

Pepe
2006-05-28, 08:35
Nödrim? Det rimmar ju inte ens ordentligt. Men det är ju inte det viktigaste i en låttext utanför melodifestivalen.
Jag förstår inte riktigt vad skribenten vill med artikeln.

Anima
2006-06-05, 03:40
Något misstag var det nog inte...av person..eller...men jag har nog aldrig egentligen förstått varför..?? Jag skulle vilja veta vad det var som var så hotande...någon som kan berätta?

Näsan
2006-06-05, 20:49
"Fabriken" är arbetarrörelsen, som tar honom tillbaka när han är död. Att han dör i ett annat rum i sången, visar på att de trodde de visste var de hade honom och vem han var - men de hade de inte alls...

Dan var ingen Ivar-Lo alls!

...Tror han var syndikalist, alltså inte helt överens med gråsossar.

alexfridellrock
2006-11-08, 15:59
Känner att jag måste delge forumet den slutgiltiga tolkningen av mysteriet med Black Jim och rum 23. Som framgår av debatten dog ju Dan Andersson på Hotel Hellman i Stockholm, Klarakvarteren. Om man då vet att Jakob Hellman släppte sin debutskiva Och stora havet vid 23 års ålder kan man ju bara lägga ihop ett + ett. Hellman, rum 23. Det var det Thåström hade i kikarn.
Mvh/ Alex

Parlophone
2006-11-08, 16:54
Känner att jag måste delge forumet den slutgiltiga tolkningen av mysteriet med Black Jim och rum 23. Som framgår av debatten dog ju Dan Andersson på Hotel Hellman i Stockholm, Klarakvarteren. Om man då vet att Jakob Hellman släppte sin debutskiva Och stora havet vid 23 års ålder kan man ju bara lägga ihop ett + ett. Hellman, rum 23. Det var det Thåström hade i kikarn.
Mvh/ Alex
du är inte seriös va?

JockePocka
2006-11-08, 17:14
På tal siffror och dess betydlser. Thåström sjunger om 2 + 2 i 2 eller 3 låtar. Vad betyder de? har det nån mening eller är det bara nått som låter bra ?

Niklas
2006-11-08, 18:51
och även det på tal om sifror, var ett tag sen jag tittade men om jag inte missminner mig så i höghus-sång videon när det flimrar massa bidler bakom så är det bland annat något som ser ut som en låtlista till MSBEG.

Med en låt som är döpt till 3+3

Parlophone
2006-11-08, 19:12
och även det på tal om sifror, var ett tag sen jag tittade men om jag inte missminner mig så i höghus-sång videon när det flimrar massa bidler bakom så är det bland annat något som ser ut som en låtlista till MSBEG.

Med en låt som är döpt till 3+3
Nu var ju jag givetvis tvungen att kolla. Den heter 3x3..
En annan grej, Ungefär såhär Bara när jag blundar såg jag inte fanns med. Kan det vara så att nån av dom skulle heta 3x3 från början:rolleyes:
Nja,nä. Det har väl inget med dom låtarna att göra;)

Niklas
2006-11-08, 19:17
Nu var ju jag givetvis tvungen att kolla. Den heter 3x3..
En annan grej, Ungefär såhär Bara när jag blundar såg jag inte fanns med. Kan det vara så att nån av dom skulle heta 3x3 från början:rolleyes:
Nja,nä. Det har väl inget med dom låtarna att göra;)

det var ungefär jag hade tänkt, eller att det finns en klar låt som heter 3x3 som aldrig vart med på någon skiva

Pimmeihjärtat
2006-11-09, 20:09
På tal siffror och dess betydlser. Thåström sjunger om 2 + 2 i 2 eller 3 låtar. Vad betyder de? har det nån mening eller är det bara nått som låter bra ?

Det kanske är jättekonstigt, men jag tolkar: "Jag som alltid trott att 1-1 ..." Är att "vara ett par" liksom, och "2+2" en familj. Kanske är konstigt, men men ;P

ThomasN
2006-11-11, 18:17
Jag tror det handlar om tt de tog fel.
Dan Anderson var för ung för att dö. De kom för att hämta nån annan. De sa till i receptionen att väcka mannen i rum 23 och så gjorde de fel och tog Dan Andersson i stället...som bodde i ett annat rum

Gregor Samsa
2006-11-11, 19:40
Jag tror det handlar om tt de tog fel.
Dan Anderson var för ung för att dö. De kom för att hämta nån annan. De sa till i receptionen att väcka mannen i rum 23 och så gjorde de fel och tog Dan Andersson i stället...som bodde i ett annat rum
Låter logiskt... Mycket vettigt!
Kan vi ha knäckt problemet?

Kalläää
2006-11-11, 21:31
Låter logiskt... Mycket vettigt!
Kan vi ha knäckt problemet?
"Kan VI ha knäckt problemet?" haha

Plar62
2006-11-11, 21:47
Hjälp mig nu, för nu är det snurrigt. Tog fel? Dom tog väl rätt? Skulle väl hämta Black Jim? Hem till himmelmora Cam ;) ? Så förklara logiken för mig..måste hänga med....F-n, sätter seniliteten in redan vid denna ålder..:p

Btw, kan vara ChokladGlöggen som ställer till det oxå....;)

mono
2006-11-11, 22:45
chokladglöggen är en lurig rackare! =)

Plar62
2006-11-11, 23:09
chokladglöggen är en lurig rackare! =)

:) Djävulen & Jag..... Tack för tipset... :)

turist_i_tillvaron
2006-11-11, 23:59
Hjälp mig nu, för nu är det snurrigt. Tog fel? Dom tog väl rätt? Skulle väl hämta Black Jim? Hem till himmelmora Cam ;)

Ja precis dom kom ju från fabriken för att ta mes Black Jim hem... och det var ju just vad de gjorde

Camensky
2006-11-12, 14:04
Hem till himmelmora Cam ;) ?
Självklart. :)

Alltså, jag tycker det känns som att folk övertolkar allt. "Dom" är väl bara krafterna som för bort själen.

Gregor Samsa
2006-11-12, 15:29
"Kan VI ha knäckt problemet?" haha
Haha... Just det... Jag vill gärna slå mig för bröstet så ofta jag kan, även när jag inte borde...;)

Demon21
2006-12-21, 19:13
Jag har tror såhär:
Fabriken är "Limbo" fast Thåström har valt att kalla det fabriken eftersom man kopplar fabrik med arbetarklassen (ex. Rågsved).
Limbo är ett ställe mellan att vara död och leva, dvs där bestäms det om man kommer till himmelen eller helvetet. Så dom kommer från fabriken för att ta med Black Jim hem. Och "dom" jobbar med att hämta de som ska dö.

Sen det där med rum 23 så tror jag att "Dom" kommer för att hämta black jim, men tar med den där agenten som tydligen också dog. "Som om dom vore druckna, som om dom spelat spel" och "I vilket fall som helst tar dem med han när dom går, det som om dem måste visa att allting är i ett lån". Det tror jag betyder att de verkar inte ha koll på vem dom tar med sig, utan de tar bara folk för att visa att vi är skyldiga dom våra liv, och när vi väl är på väg att dö så får vi betala tillbaka dom.

"Ingen kommer undan, ingen vet än hur man slipper från. Som om det vore någon tröst alls så tar de aldrig nåt betalt, inga pengar i världen hjälper, inga mutor, ingen bön, det är som om dom vore blinda, det är som om dem inte hör, det är som om dem inte vet vad dom tar och vad dom ger".

Där menar han att ingen vet än hur man undkommer döden, och att alla måste dö nångång. Som om det vore någon tröst så behöver du inte ge dom nånting, dom tar för sig, men ingenting som vi människor kan ta av varandra (inga pengar i världen hjälper, inga mutor, ingen bön). Sen samma sak igen, man kan inte göra nånting åt döden utan man måste dö nångång. Sen "det är som om dem inte vet vad dom tar och vad dom ger" visar att de inte är människor eller ett levande väsen, eftersom de vet inte vad dom tar (liv) och vad dom ger (sorg).

"Från himlen trillar spik ner, när vi ser dom gå förbi"
Vad skulle du göra om det började trilla ner spik från himlen? Jo du skulle såklart bli rädd och undra va f*n det är som händer. Vi blir rädda när vi ser dom gå förbi. Det kan betyda att när människor omkring oss dör så blir vi rädda för att det är vår tur nästa gång. Så här är "Dom" inte de från Fabriken utan våra vänner tex. Det är det enda vettiga eftersom att texten fortsätter med "Kanske tar dom han allt för tidigt". Och döden är ju nånting som vi inte ska kunna se, så därför kan det bara vara några som vi, alla, kan se. (Våra medmänniskor när de dör)

"Kanske tar dom honom allt för tidigt, kanske borde han fått några fler år till"
Dels för att han var så ung och att han inte dog av naturliga orsaker.

Allt jag ville säga hehe =)

Kaospassagier
2006-12-28, 10:48
"Från himlen trillar spik ner, när vi ser dom gå förbi"
Vad skulle du göra om det började trilla ner spik från himlen? Jo du skulle såklart bli rädd och undra va f*n det är som händer. Vi blir rädda när vi ser dom gå förbi. Det kan betyda att när människor omkring oss dör så blir vi rädda för att det är vår tur nästa gång. Så här är "Dom" inte de från Fabriken utan våra vänner tex. Det är det enda vettiga eftersom att texten fortsätter med "Kanske tar dom han allt för tidigt". Och döden är ju nånting som vi inte ska kunna se, så därför kan det bara vara några som vi, alla, kan se. (Våra medmänniskor när de dör)

Jag tror nog att "dom" även här är de från "fabriken", det är ju de som går förbi och tar med sig vissa på vägen. Att "se dem gå förbi" behöver ju inte innebära att se döden som fysisk person, jag tror att vi ser detta när folk i vår omgivning dör helt enkelt.

emilem
2008-03-16, 20:34
Skulle det inte kunna vara så enkelt att Thåström helt enkelt inte visste vilket rum han bodde i när han skrev texten.
Och det där med "från himmelen trillar spik ner" är väl vad jag vet ett vanligt uttryck som innebär att det regnar så mycket så regndropparna ser ut som spikar.
Men intressant med alla teorier i alla fall

Anima
2008-03-28, 03:11
Jag har alltid tyckt det är svårt att säkert säga vilka #dom# är. Jag tillåter mig själv att ge texten åtminstone tre olika #dom#. Detta ger utrymme för olika tolkningar, och jag vill ge en eloge till Thåström för möjligheten till fritt texttolkiongsutrymme.

Ank@n
2008-03-29, 00:42
Jag tror att Thåström, som läst Dan Andersson, lägger in lite hänvisningar till hans dikter i låten. "De" skulle kunna vara skulle kunna vara samma som i Dan Anderssons dikt "En spelmans jordafärd" Tips från farsan :rolleyes:

Han var underlig och ensam, säja fyra svarta män,
han led ofta av brist på husrum och bröd. -
Se en konung, säja rosorna, och trampas på igen,
se en konung och en drömmare är död!
Det är långt, säja bärarna, det känns som många mil,
och när hetare blir dagen går man trött. -
Gången varligt, talen sakta, susar sälg och sjunger pil,
det är kanske någon blomma som har dött.

I dikten nämns också Himmelmora kam...

http://runeberg.org/svartbal/02.html