handdator

Visa fullständig version : Varför så dyrt?

cleareyes
2006-02-18, 23:45
Tycker det är en synnerligen girig prissättning på Thåströms turné, orimligt dyrt. Vissa höga priser kan motiveras när det gäller t ex internationella artister, påstkostad scenshow, märkvärdiga konsertlokaler eller dylikt.
Inget av detta gäller dock Thåström. En stockholmare som spelar i stockholm, enklast tänkbara scenshow och på Annexet (som är en slags skokartong modell större i anslutning till Globen, ofta trycker man in diverse hårdrocksband där, säljer öl i plastmuggar etc)

Thåström kostar 365kr för sittplats, 340kr för stå (+serviceavgift som bara blir högre och högre, tror den är 30kr nu, men detta pris tillkommer även på övriga band i jämförelsen)

Backyard Babies - Berns - 230kr
Blind Guardian (Tyskland) - Annexet - 325kr
Bolt Thrower (England) - Klubben - 160kr
Danko Jones (Kanada) - Munchenbryggeriet - 270kr
In Flames/Sepultura (Sverige/Brasilien) - Arenan - 325kr
Lars Winnerbäck - Berns - 315kr
Lisa Ekdal - Göta Lejon respektive Berns - 295kr
Lisa Nilsson - Fasching - 275kr
Monster Magnet (USA) - Arenan - 300kr
Morrissey (England/USA) - Hovet - 350kr
Petter - Nalen - 220kr
Pharcyde (USA) - Nalen - 220kr
Ricky Martin (USA/Puerto Rico) - Annexet - 360kr (varav 10kr går till välgörenhet(!))
Simple Minds (England) - Cirkus - 365kr
The Knife - Berns - 260kr
Soundtrack of our Lives - Nalen - 275kr
Cardigans - Nalen - 375kr

Som ni ser är det få artister som tar lika mycket betalt eller mer, bara Cardigans av dom svenska, sen är det några få världsartister som tar mer som spelar i Globen typ Depeche Mode och Santana... men det är ett anmärkningsvärt högt biljettpris på Thåströms konserter.
Trist.

adde38
2006-02-18, 23:51
En och en halv liter Coca Cola kostade 19 :- i Konsum, men Coop's egna märke med Cola kostade 9 :- . Och de två är samma sak eller?

Man får betala lite mer om man vill ha kvalité på varan, eller i ditt exempel - artisten.

_mental
2006-02-18, 23:53
Jag tycker inte alls det var så farligt. Skulle kunnat betala så mycket mer för att få uppleva det. I hultsfred är det ändå bara 275. Klaga inte, han är lätt värd det.

MagnusAndersson
2006-02-19, 00:03
Allt blir dyrare. Sen av dom banden du listar så är inget av dom som är intressant för mig heller.. Tycker det inte är något att diskutera egentligen gå du på Ricky Martin så går jag på pimme plus att jag skänker tio kr till välgörenhet så är vi jämt upp.

vicketorr
2006-02-19, 00:14
alla här tycker säkert att det är värt pengarna men frågan är ju om det är ett rimligt pris för en svensk artist....

cleareyes
2006-02-19, 00:42
Exakt. Om thåström är dyrare än 99 procent av alla artister är ju frågan varför?
Att både ni och jag föredrar honom framför Lisa Ekdahl har liksom inte med saken att göra...

rokkan
2006-02-19, 00:46
Inte så jävla farligt dyrt tycker jag ändå.

Mona_Tumba
2006-02-19, 00:53
Jo men det är väl Universal som vil tjäna pengar...

cleareyes
2006-02-19, 00:58
Jaja skitsamma, många av er verkar ju gå 2 dagar i rad dessutom, dvs uppåt 800kr... och så länge det finns bortskämda snorungar som skiter i vad det kostar lär priserna bara öka och öka...

Running in the rain
2006-02-19, 01:06
Jaja skitsamma, många av er verkar ju gå 2 dagar i rad dessutom, dvs uppåt 800kr... och så länge det finns bortskämda snorungar som skiter i vad det kostar lär priserna bara öka och öka...

du går väl inte o kallar alla som vill njuta av sin favoritartist och har valt att lägga pengar, prioritera det, för bortskämda? du vet väl inget om deras pengasituation och föresten tycker jag att bortskämdhet har med sättet att göra!

MitsoKniveN
2006-02-19, 02:38
Tycker det mer verkar som cleareyes är ett litet troll så föd honom/henne inte mer nu ;O

Hazean
2006-02-19, 03:11
Jag tycker det är ruggigt dyrt med 350 spänn+ service avgift (50 spänn) för biljetten, men det trotsar jag i detta fall. allt ksotar mig nästan uppåt 1000 spänn för detta.

Men jag vill mcyket gärna se honom, så nu får det bli så.

christian
2006-02-19, 03:59
350 spänn är alldeles för mycket pengar för mig. Som tur var fick jag gå gratis.

Mr.PinkEyes
2006-02-19, 08:57
Han är värd varenda krona.

sorgebarn
2006-02-19, 09:13
alla här tycker säkert att det är värt pengarna men frågan är ju om det är ett rimligt pris för en svensk artist....

Vadå "svensk" artist, som om man skulle betala mer för att se en artist från ett annat land. Precis som om man vore mindre värd bara för att man är en svensk artsist. Usch för sådana åsikter.
Ni tycker att det är dyrt med konserter, men har ni tänkt på hur mycket allt kostar, löner, hyra, ljud och ljus, meterial mm, sen ska ticnet och universal också tjäna pengar, ni tror väl inte att de gör detta gratis? läste ngnstans att det var 1600 i publiken i torsdags och ca 300 kr per person, det är ändå inte så mycket pengar ändå om man tänker på vad allt kostar.

Mr.PinkEyes
2006-02-19, 09:31
Att tro att all deg försvinner ner i Thåströms ficka, eller att tro att Thåström sätter priserna på turnén är en väldigt naiv tro. Det är så många olika komponenter som ska räknas in i en turné; Hur het är artisten för tillfället?, hur många spelningar görs?, var ska spelningarna vara?, hur stort geografiskt område täcker turnén in ("hur exlusiv blir turnén")?, hur många musiker och crew ingår i turnén? etc.
Skulle vi få allt detta och lite till redovisat för oss, kanske vi skulle kunna ha en relevant diskussion om detta.
Men ser man till försäljningen av biljetter fram till nu, så är väl prissättningen inget att snacka om; de som anser att Thåström är värd runt 350 kronor betalar det, och de som inte tycker han är värd det betalar inte.

cleareyes
2006-02-19, 13:09
Vadå "svensk" artist, som om man skulle betala mer för att se en artist från ett annat land. Precis som om man vore mindre värd bara för att man är en svensk artsist. Usch för sådana åsikter.
Ni tycker att det är dyrt med konserter, men har ni tänkt på hur mycket allt kostar, löner, hyra, ljud och ljus, meterial mm, sen ska ticnet och universal också tjäna pengar, ni tror väl inte att de gör detta gratis? läste ngnstans att det var 1600 i publiken i torsdags och ca 300 kr per person, det är ändå inte så mycket pengar ändå om man tänker på vad allt kostar.

Jämförelsen med utländska artister handlar inte om att svenskar är mindre värd, utan att det rimligen bör kosta mer för en internationell artist att ta sig hela vägen till Sverige från t ex USA eller Brasilien och att denna högre kostnad, större organisation etc kräver mer jobb, tid och pengar, och att det då till viss del läggs på biljettpriset.

Jo löner hyra etc kostar - men det kostar för alla artister, inte bara thåström!
Ändå är han dyrare än nästan alla andra!

Det är alltså inte en rimlig förklaring.

Jack
2006-02-19, 13:13
Han är värd varenda krona.
Precis. Efter premiären i Gbg är jag inte ledsen över vad det kostade mig. En väl värd upplevelse som jag har jobbat och sparat ihop för att ta del av.

Mona_Tumba
2006-02-19, 13:19
Problemet med svaret han e värd varenda krona är att ni skulle tycka likadant om han tog tusen spänn.

Thåström kanske blivit girig på gamla dar, kanske är det Regina Lund som behöver få in lite extra cash när hennes egen skiva (som hon enligt uppgift lagt ner alla pengar på) totalfloppade...

Kanske är inte en re-union med Ebba långt borta, tänk vilka ca$h det skulle dra in!

Du är naiv, och det är inte artiserna som sätter prislapparna

Mr.PinkEyes
2006-02-19, 13:19
Jo löner hyra etc kostar - men det kostar för alla artister, inte bara thåström!

I ett samhälle som styrs av utbud och efterfrågan, så är det nog just det; en rimlig förklaring. Thåström är het.
Men som sagt, vi har inte alla fakta (som jag skrev en del om ovan), och kan lägga den här diskussionen, (som egentligen handlar om Cleareyes privata ekonomi och hans prioriteringar), åt sidan så länge.

cleareyes
2006-02-19, 13:21
Du är naiv, och det är inte artiserna som sätter prislapparna

artisterna kan naturligtvis påverka prissättning om dom vill, i rolling stones fall till det högre, i bruce springsteens fall till det lägre.

Mr.PinkEyes
2006-02-19, 13:23
Slår vad om att du är en sån Cleareyes som ska ha sista ordet.

cleareyes
2006-02-19, 13:28
Slår vad om att du är en sån Cleareyes som ska ha sista ordet.

nej tycker det verkar som du ska ha det däremot, du sitter och säger "nu kommer vi inte längre" osv osv

känns inte som du tillför nåt till debatten.

sorgebarn
2006-02-19, 14:34
nej tycker det verkar som du ska ha det däremot, du sitter och säger "nu kommer vi inte längre" osv osv

känns inte som du tillför nåt till debatten.

"jag har bättre saker för mig ä att tjäna en massa pengar" eller vad det nu var Thåström sa om ebba-föreningen, anyway vad är det som stör dig med Thåströms konsertpriser, har du inte råd eller är du bara pissed i allmänhet? Sen är du så jävla insatt i hur artister prissätter sina konserter, att du vet allt om konsertbokningar mm?

FrånHimlenSänt
2006-02-19, 14:45
Så himla dyrt tycker jag inte att det var. :)

cleareyes
2006-02-19, 15:29
"jag har bättre saker för mig ä att tjäna en massa pengar" eller vad det nu var Thåström sa om ebba-föreningen, anyway vad är det som stör dig med Thåströms konsertpriser, har du inte råd eller är du bara pissed i allmänhet? Sen är du så jävla insatt i hur artister prissätter sina konserter, att du vet allt om konsertbokningar mm?

Ja det är just med bakgrund till såna uttalanden som man blir överraskad över att han idag tillhör sverigaste dyraste artister att se live...

cleareyes
2006-02-19, 15:30
Cleareyes, jag är varken bortskämd eller snorunge. men ändå så anser jag det inte vara dyrt. 350:- för två timmar (var konserten ungefär väl?) dvs 175:-/.... Sen om man kan få se vissa andra artister lite billigare så fine..men om jag får betala 25:-mer per timme rör mig dock inte i ryggen...

din quote om moderat låter som thåström, marknad och kapitalism.

Kanske borde thåström sjunga alltid blått, alltid rätt nuförtiden...

Plar62
2006-02-19, 15:40
din quote om moderat låter som thåström, marknad och kapitalism.

Kanske borde thåström sjunga alltid blått, alltid rätt nuförtiden...

Vad har den med Thåström o göra o framförallt med topicen o göra..... Vad är det som är dyrt? Är det för det är utsugarn( som du kallade han) eller för att det är Annexet? Sen så fattar jag inte hur du överhuvudtaget har funderat på att gå..ingen som tvingar dig att gå eller för den delen att inte gå...

Plar62
2006-02-19, 15:43
Jämförelsen med utländska artister handlar inte om att svenskar är mindre värd, utan att det rimligen bör kosta mer för en internationell artist att ta sig hela vägen till Sverige från t ex USA eller Brasilien och att denna högre kostnad, större organisation etc kräver mer jobb, tid och pengar, och att det då till viss del läggs på biljettpriset.

Klia dig i huvudet en gång till och återkom till mig om du inte lyckas klura ut varför det förhåller sig på ett visst sätt......eller 2+2=5 i din värld?

Movitz
2006-02-19, 17:46
Att boka Thåström med sällskap kostar 200 000 kronor. http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=175004

ebba***grön
2006-02-19, 17:49
fan va dyrt.....................

Mona_Tumba
2006-02-19, 17:52
Det var ju inte SÅ JÄVLA dyrt...

sorgebarn
2006-02-19, 17:52
tycker inte det ändå. Tillgång och efterfrågan, varför skulle Thåström göra det gratis? Sen om de fixar allt med ljud och ljus och så är det itne alls farligt ju...

Mona_Tumba
2006-02-19, 17:57
Om vi tar 1000 kr i medlemsavgift på sällskapet och får 200 medlemmar.. så kan vi boka thåström woho! :D

Lindire
2006-02-19, 19:35

Hm, som fattig student så är det ganska självklart att vija betala så lite som möjligt, men man får ju välja vad man lägger sina pengar på . För mig innebär en resa t.o.r till sthlm + mat + boende + biljett för en dag ca 1000 spänn. Det betyder att jag får dra ner på mat, på fika osv under ett par tre månader. Och du kallar folk bortskämda bara för att man är beredd att betala för det som man verkligen värdesätter??

Vet inte vilken planet du bor på, men sånt som verkligen betyder något är man ofta beredd att betala för, även om det innebär att man får saka annat!

cleareyes
2006-02-19, 20:29
Klia dig i huvudet en gång till och återkom till mig om du inte lyckas klura ut varför det förhåller sig på ett visst sätt......eller 2+2=5 i din värld?

jag har redan kommit fram till vad det beror på och det handlar om utsugning vilket rimmar illa med thåströms tidigare engagemang och sagda politiska värderingar.
slutsatsen blir att man tappar respekt för mannen ifråga.
skulle gärna se en annan förklaring, men det finns ingen.
det handlar bara om att roffa åt sig så mkt som möjligt, av en målgrupp som dessutom knappast borde tillhöra dom bäst ställda i samhället nämligen tonåringar.
det är nästan kriminellt girigt.

Plar62
2006-02-19, 20:35
jag har redan kommit fram till vad det beror på och det handlar om utsugning vilket rimmar illa med thåströms tidigare engagemang och sagda politiska värderingar.
det handlar bara om att roffa åt sig så mkt som möjligt, av en målgrupp som dessutom knappast borde tillhöra dom bäst ställda i samhället nämligen tonåringar.
Aha...så Danko Jones, som ex, gör enbart 10-12 Sverigespelningar på sin turne världen över och skiter i övriga länder...Därför dom kan hålla det priset som dom gör då!

Lindire
2006-02-19, 20:36

du verkar ju inte bry dig särdeles, så varför klaga??

cleareyes
2006-02-19, 20:37
den där jämförelsen förstod jag inte, men vi har ju redan konstaterat tidigare att thåström är dyrare än 99 procent av alla artister, såväl inhemska som utländska...

Plar62
2006-02-19, 20:41

Så du har belägg för att tonåringar är den målgrupp som är överrepresentativ... Jag tror att du har en aning om vad snackar om och har målat in dig i hörn med hjälp av dina tidigare inlägg... Så lägg av o klaga..o skall du klaga så har ordentliga belägg för dina "uppgifter".. nu slutsnackat för mig...är ingen sån som tvunget behöver ha sista ordet.....eftersom jag alltid vet att jag har rätt...:p

Edit....Vi har inte kommit överens...iaf inte du o jag...så blanda in mig i det...

cleareyes
2006-02-19, 20:43
Så du har belägg för att tonåringar är den målgrupp som är överrepresentativ... Jag tror att du har en aning om vad snackar om och har målat in dig i hörn med hjälp av dina tidigare inlägg... Så lägg av o klaga..o skall du klaga så har ordentliga belägg för dina "uppgifter".. nu slutsnackat för mig...är ingen sån som tvunget behöver ha sista ordet.....eftersom jag alltid vet att jag har rätt...:p

det är det intryck jag har fått iaf, vad tror du? är yngre människor i majoritet på spelningarna? eller är det folk i 35-40 års åldern, eller kanske rent av i 45-50 års åldern som thåström själv?

för i så fall så verkar ju prissättningen mer rimlig, om den är satt efter en målgrupp som faktist har råd med den (jämför t ex operakonserter eller liknande)

Plar62
2006-02-19, 20:50
det är det intryck jag har fått iaf, vad tror du? är yngre människor i majoritet på spelningarna? eller är det folk i 35-40 års åldern, eller kanske rent av i 45-50 års åldern som thåström själv?

för i så fall så verkar ju prissättningen mer rimlig, om den är satt efter en målgrupp som faktist har råd med den (jämför t ex operakonserter eller liknande)
Jag går iaf inte på opera eller liknande kulturella ting....Nu har jag tyvärr inte varit på ngn konsert i Gbg...men tror säkert att där sitter en hel del som är över dom 18...Folk som mig, som följt Ebba från den dagen då dom nästintill "föddes" och då bör man rimligen passerat tonåren...Det kan till o med en sketen betongarbetare som mig räkna ut...

cleareyes
2006-02-19, 20:54
Jag går iaf inte på opera eller liknande kulturella ting....Nu har jag tyvärr inte varit på ngn konsert i Gbg...men tror säkert att där sitter en hel del som är över dom 18...Folk som mig, som följt Ebba från den dagen då dom nästintill "föddes" och då bör man rimligen passerat tonåren...Det kan till o med en sketen betongarbetare som mig räkna ut...

Jo men frågan är hur representativ du, eller jag är, jag har fortfarande fått intrycket av att stora delar är avsevärt yngre

Plar62
2006-02-19, 20:57
Jo men frågan är hur representativ du, eller jag är, jag har fortfarande fått intrycket av att stora delar är avsevärt yngre

det är ju bara vad du antar...o att dissa många här på lösa antaganden är jävligt lågt.... Sen så är det väl så att ett flertal har säkert fått sina biljetter i julklapp...Är man då bortskämd snorunge? Inte enligt mig iaf....

cleareyes
2006-02-19, 21:00
det är ju bara vad du antar...o att dissa många här på lösa antaganden är jävligt lågt.... Sen så är det väl så att ett flertal har säkert fått sina biljetter i julklapp...Är man då bortskämd snorunge? Inte enligt mig iaf....

tja vartefter turnén forsätter så märker vi snart om det ligger nåt i dessa antaganden, det intryck jag fått från turnérapporter vittnar om att det jag säger stämmer.

Plar62
2006-02-19, 21:05
tja vartefter turnén forsätter så märker vi snart om det ligger nåt i dessa antaganden, det intryck jag fått från turnérapporter vittnar om att det jag säger stämmer.

Hur det sett ut på Gbgspelningarna kan nog folk redogöra för själva tror jag...Gör du någon undersökning om dom bortskämda snorungarna oxå!....samt att du är medveten att mellan 13-18 är tonåringsålder.....

cleareyes
2006-02-19, 21:08
Just det här som du påpekar som något nytt, den diskussionen har funnits sedan Ebba Grön-tiden!
Redan efter nåt år var det några som tyckte Thåström hade "sålt sig"och svikit
sina ideal och tidigare engagemang och politiska värderingar.
Och med Imperiet blev det fler och fler som tyckte Thåström "sålt sig".. och att man tappar respekt för Thåström osv
För Imperiet kostade också mer att se än andra svenska motsvarande band.
Och många tyckte de var divor som hade glömt bort sina punkrötter.
Så jag tycker det är ganska patetiskt att du kommer dragades med detta än en gång.
Jag tillhör den andra, och större delen av fansen, som förstår och respekterar honom :) Och det har jag i över tjugo år nu :)

o fan, ja det kanske ligger nåt i det då om det varit på tapeten så länge... istället för att tysta kritikerna så ger man dom ännu mer vatten på sin kvarn...

christian
2006-02-20, 01:00
Att tro att all deg försvinner ner i Thåströms ficka, eller att tro att Thåström sätter priserna på turnén är en väldigt naiv tro. Det är så många olika komponenter som ska räknas in i en turné; Hur het är artisten för tillfället?, hur många spelningar görs?, var ska spelningarna vara?, hur stort geografiskt område täcker turnén in ("hur exlusiv blir turnén")?, hur många musiker och crew ingår i turnén? etc.
Skulle vi få allt detta och lite till redovisat för oss, kanske vi skulle kunna ha en relevant diskussion om detta.
Men ser man till försäljningen av biljetter fram till nu, så är väl prissättningen inget att snacka om; de som anser att Thåström är värd runt 350 kronor betalar det, och de som inte tycker han är värd det betalar inte.

Skulle vilja tillägga att det troligtvis finns många som tycker om Thåström som inte har råd att se konserten. Att definiera hängivenheten i termer av hur mycket man tycker det är värt i pengar tycker jag är fel. Om pengarna inte finns så finns de inte, hur mycket man än tycker om Thåström.

Pepe
2006-02-20, 10:00
När det gäller Thåströms publik så är jag övertygad om att det är en stor andel som passerat tonåren. Jag och min vänkrets tex.

Cleareyes, tonåringar är inte utsatta. Det är den mest köpstarka gruppen i samhället när det gäller nöjeskonsumtion.

Thåström ÄR röd.

vicketorr
2006-02-20, 17:07

För att det ska vara lönsamt att spela i ett annat land så måste man kanske som artist höja biljettpriset för att kompensera resekostnaderna.

Traspojken
2006-02-20, 18:42
Exakt. Om thåström är dyrare än 99 procent av alla artister är ju frågan varför?
Att både ni och jag föredrar honom framför Lisa Ekdahl har liksom inte med saken att göra...

Är det inte det som är hela poängen. Tillgång och efterfrågan? ;)

stigge
2006-02-20, 19:10
om ni tycker att det e så jävla dyrt så behöver ni väl inte gå jag betalade och tyckte inte att 295 kr va för dyrt för att se det om man tycker d e för dyrt kan du väl pruta !