handdator

Visa fullständig version : Tyna Bort

Steve Mckagan
2006-04-10, 23:47
Vem sjunger denna låten?

Luvi
2006-04-10, 23:52
Ebba Grön? Junior Byles?

Camensky
2006-04-11, 08:31
Vem sjunger denna låten?
I Ebbas version turas de om...

Steve Mckagan
2006-04-11, 11:11
jo, men det hör jag ju, så vem är Junior Byles?

Luvi
2006-04-11, 11:19
jo, men det hör jag ju, så vem är Junior Byles?

Han som gjort det engelska orginalet. Har inte hört orginalet. Men det brukar stå hans namn och att låten heter "Fade Away". Om nån har orginalet får ni gärna skicka.

The Fucking Easterbunny
2006-04-11, 11:33
de e nån skön reggaesnubbe

pulshuvud
2006-04-11, 15:57
Sjunger de "och folk som tror på silver och guld ska snart få stå, stått i skuld"? Isåfall är det riktigt dåligt textmässigt

Trelleborgaren
2006-04-11, 16:05
"och folk som tror på silver o guld ska snart få stå, stå till skuld" tyckar jag att det låter som

pulshuvud
2006-04-11, 17:16
Makes sense

Steve Mckagan
2006-04-11, 22:39
I Ebbas version turas de om...

Vilka turas om? Fjodor o Thåström eller? För engelsmannen är väl inte så bra på svenska?

Tusse
2006-04-12, 08:10
Vilka turas om? Fjodor o Thåström eller? För engelsmannen är väl inte så bra på svenska?

Thåström och Stry :)

Camensky
2006-04-12, 08:30
För engelsmannen är väl inte så bra på svenska?
"Funny guy!"

Movitz
2006-04-12, 14:41
Thåström och Stry :)

Nja, är det inte Thåström och Fjodor som delar på den?

bobo
2006-04-12, 15:09
Google hjälpte till med lyricsen till "Fade away"...:

Junior Byles - 'Fade Away'

He who seeks of only vanity
And no love for humanity
Shall fade away, fade away.

He who checks for only wealth
And not for his physical health
Shall fade away, fade away.

Though some believe in diamonds and pearl
And feel like they're on top of the world,
They shall fade away, hear what I say.

The rich is getting richer every day,
And the little that the poor man got it shall be
taken away.
Do you hear what I say? Yeah, hear what I say.

The man who worships silver and gold
Shall surely, surely, surely lose his own soul,
Then fade away.

The one who's always acting smart
And don't carry no love in his heart
Shall fade away.

God is here and there and everywhere
And he knows when you play the game unfair,
So people beware, or else you fade away!
Hey! Beware, or dare you fade away.
You've gotta fade, gotta fade, gotta fade now.

The rich is getting richer every day,
And the little that the poor man got it shall be
taken away.
Do you hear what I say, hey? Hear what I say.

The one who's always acting smart
And forgetting to carry love in his heart
Shall fade away.

God is here and there and everywhere
And his eyes, his eyes are watching you,
You're gonna fade away, yeah, yeah,
You're goin' to fade, fade, fade, fade away...
Fade away... Yeah, yeah... !

bobo
2006-04-12, 15:11
...å här hittar ni lite om mannen ifråga: http://www.roots-archives.com/artist/62

Tobbelito
2006-04-20, 16:19
Det ser man ju i Ebba The Movie

Camensky
2006-04-20, 16:23
Det ser man ju i Ebba The Movie
Vad för något?

Tobbelito
2006-04-25, 19:39
Vad för något?

Att det är Fjodor och Thåström på sång.

pulshuvud
2006-04-25, 21:28
Att det är Fjodor och Thåström på sång.
Jo men det är inte de två som sjunger alla låtar. Stry sjunger Musketör

Strömmen
2007-11-05, 00:00
Skit, måste bara berätta för er att jag blev helt galen i den här låten !!! :D

Förresten, så gillar jag också originalet. Jag funderade över hur mycket insats som de egentligen hade, förutom att ha översatt den till svenska. Skillnaden mellan originalet och Ebbas version (tycker skitmycket om bägge två) är ganska stor. Men låten är SÅÅÅ mycket annorlunda än det Ebba gjorde annars, så pass "inte i deras stil" att jag misstänkte att det fanns nån annan "Fade Away" cover som fungerade som en förebild till Ebbas version, särskilt när det gäller själva musiken.
Jules gjorde sin låt 1975.
Först hittade jag en cover gjord av The Terrorists från 1979 (också bra), men det var inte DET.
Sedan - BINGO - New Age Steppers! Trots att den är en sjungen av en tjej. Vet inte om ni skulle hålla med mig om det, men jag skulle påstå att New Age Steppers version funkar som ett slags bro mellan originalet och Ebba Grön. Problemet är att.. både Ebbas och New Ages versionerna kommer från samma år. Jag håller på att leta ett mer konkret datum, när det gäller NAS, men det går inte så bra ;) Så kanske dinns det inget samband, eller kanske var det precis tvärtom, att New Age Steppers råkade höra Ebbas version.

Om ni vill jämföra de här versionerna så hör av er (priv). Om nån känner till nån annan cover från den tiden - säg till.

kuhlin93
2007-11-05, 17:28
Junioe Bayles version e grym asså!! men Ebbas e bättre iof...

fairyx
2010-07-22, 12:39
Skit, måste bara berätta för er att jag blev helt galen i den här låten !!! :D

Förresten, så gillar jag också originalet. Jag funderade över hur mycket insats som de egentligen hade, förutom att ha översatt den till svenska. Skillnaden mellan originalet och Ebbas version (tycker skitmycket om bägge två) är ganska stor. Men låten är SÅÅÅ mycket annorlunda än det Ebba gjorde annars, så pass "inte i deras stil" att jag misstänkte att det fanns nån annan "Fade Away" cover som fungerade som en förebild till Ebbas version, särskilt när det gäller själva musiken.
Jules gjorde sin låt 1975.
Först hittade jag en cover gjord av The Terrorists från 1979 (också bra), men det var inte DET.
Sedan - BINGO - New Age Steppers! Trots att den är en sjungen av en tjej. Vet inte om ni skulle hålla med mig om det, men jag skulle påstå att New Age Steppers version funkar som ett slags bro mellan originalet och Ebba Grön. Problemet är att.. både Ebbas och New Ages versionerna kommer från samma år. Jag håller på att leta ett mer konkret datum, när det gäller NAS, men det går inte så bra ;) Så kanske dinns det inget samband, eller kanske var det precis tvärtom, att New Age Steppers råkade höra Ebbas version.

Om ni vill jämföra de här versionerna så hör av er (priv). Om nån känner till nån annan cover från den tiden - säg till.

ursäkta att jag drar upp en skitgammal tråd här nu... men måste bara nämna att sångerskan i New Age Steppers är Ari-Up, dvs sångerskan från brittiska punk/reggaebandet The Slits.
även Nenneh Cherry var med i New Age Steppers.
och dom släppte en cover på Fade Away i januari 1980.
för övrigt så var det Joe Strummer som lärde Ari att spela gitarr :)

The Slits spelade förövrigt i GBG & Sthlm i juni, och då körde dom Fade Away. :)

flood
2010-08-17, 22:55
Kul att höra! Tror inte jag hört de två andra versionerna innan, Byles är helt klart näst bäst efter Ebba. You live and you learn, still!

Här är originalet med Junior Byles: http://www.youtube.com/watch?v=sUl5hAc64kw

Och här The New Age Steppers version:
http://www.youtube.com/watch?v=2aPQbYMPEOU