Visa fullständig version : Uppgång & Fall
Parlophone
2006-09-24, 12:08
Ja,eftersom vissa sviker sina uppdrag,så får jag helt enkelt lägga ut en fråga här istället..
Vad handlar Uppgång & Fall om?
Tolka fritt..
sorgebarn
2006-09-24, 12:11
Ja,eftersom vissa sviker sina uppdrag,så får jag helt enkelt lägga ut en fråga här istället..
Tolka fritt..
ey jag tänkte inte så långt när jag trä'ffade honom haha
Camensky
2006-09-24, 12:12
Tolka fritt..
Samhällets uppgång och fall. Antar jag. Kanske till och med borgarsamhällets fall.
Gregor Samsa
2006-09-24, 12:21
Min mamma e snäll, hon har alla recepterna... Vad e det om?
sorgebarn
2006-09-24, 12:23
kanske typ samhället som fixar allt så fort det går kasst?
Camensky
2006-09-24, 12:27
Jag har alltid antagit att det handlar om att det enda man kan göra för att klara av att leva vidare är att häva i sig kilovis av piller...
Gregor Samsa
2006-09-24, 12:35
Jag har alltid antagit att det handlar om att det enda man kan göra för att klara av att leva vidare är att häva i sig kilovis av piller...
Kanske... Men det stämmer inte (Menar inte din tolkning). Jag har testat. Ska nog ta upp det igen... :D
Camensky
2006-09-24, 12:37
Kanske... Men det stämmer inte (Menar inte din tolkning). Jag har testat. Ska nog ta upp det igen... :D
Ööh, eller inte... Kanske bäst att knapra morötter istället...? :)
Gregor Samsa
2006-09-24, 12:40
Ööh, eller inte... Kanske bäst att knapra morötter istället...? :)
Mmm... Har jag också gjort... Gott... Sen e det skillnad på piller och piller också...
Precis så har jag också tolkat det. Utarbetade mammor som fick Sobril på recept. Sedan kanske man fick smaka, eller rent av köpa.
pluttskrutt
2006-09-24, 22:37
Pluttskrutt har alltid tolkat det som en bitter utanförskapsvisa . Den som inte får vara med gör vad den kan för att hålla näsan ovanför ytan . Skriven i första person . När du är offret kan du alltid hålla fast vid en ljuv , bitter dröm . Hämnd .
Vad skulle kunna vara bättre? Att låta sina belackare först känna sin framgång , odla deras ego , och sen klippa till. Kapa dem vid fotrötterna . Ingen nåd . Två pennies från Pluttskrutt.
Gregor Samsa
2006-09-25, 11:19
Pluttskrutt har alltid tolkat det som en bitter utanförskapsvisa . Den som inte får vara med gör vad den kan för att hålla näsan ovanför ytan . Skriven i första person . När du är offret kan du alltid hålla fast vid en ljuv , bitter dröm . Hämnd .
Vad skulle kunna vara bättre? Att låta sina belackare först känna sin framgång , odla deras ego , och sen klippa till. Kapa dem vid fotrötterna . Ingen nåd . Två pennies från Pluttskrutt.
Inte illa tolkat... Har du fler på lager?
Lilla Blå
2006-09-25, 17:22
Precis så har jag också tolkat det. Utarbetade mammor som fick Sobril på recept. Sedan kanske man fick smaka, eller rent av köpa.
Jag har alltid hört att låten är tillägnad hans föräldrar?!? Men det är klart, det betyder ju inte att den nödvändigtvis behöver handla om just dem...
Gregor Samsa
2006-09-26, 11:43
Jag har alltid hört att låten är tillägnad hans föräldrar?!? Men det är klart, det betyder ju inte att den nödvändigtvis behöver handla om just dem...
Var har du hört detta? Låter lite lurigt...
Lilla Blå
2006-09-27, 10:27
Var har du hört detta? Låter lite lurigt...
Läste det i nån intervju på den "gamla goda tiden" när det begav sig. Kom ihåg det väl, för sedan försökte jag alltid "tolka" låten... utan nåt särskilt resultat.:o
Hjärter Kung
2006-09-27, 23:58
Samhällets uppgång och fall. Antar jag. Kanske till och med borgarsamhällets fall.
Jag håller med, antingen samhället (vilket jag får känslan av att det är p g a att texten lyder: "jag ska skratta när det faller sönder..."), borgarna eller regeringen.
Jag har alltid tolkat den som att den handlar om samhällets (kapitalismens)uppgång och fall. Och om det sjuka i välfärdssamhället. Folk får det bättre och bättre materiellt (eller fick det iaf när låter skrevs) men mår sämre och sämre.
"Mitt liv är en välfärdsvals, jag har allt men jag har ingenting alls"
Jag spelade den för övrigt innan jag gick och lade mig på valnatten, efter att det stått klart att vi skulle få en borgerlig regering. Tyckte den stämde väldigt bra med mina tankar och känslor just då.
Parlophone
2006-10-24, 17:04
Håller just nu på och analyserar låten som nån slags skoluppgift. Fasnade vid..
Jag lever i en kuvös, ni vet.
Mitt liv är en skyddad verkstad
för meningslöshet.
Menar dom med det?
Håller just nu på och analyserar låten som nån slags skoluppgift. Fasnade vid..
Jag lever i en kuvös, ni vet.
Mitt liv är en skyddad verkstad
för meningslöshet.
Menar dom med det?
Att de inte får egna intryck från omvärlden utan bara blir serverade från någon slags "beskyddare". Så som ett spädbarn i kuvös blir, eller för den delen de som hade som enda syssla att "arbeta" på skyddad verkstad.
Både kuvös och skyddad verkstad är i och för sig bra för dem som är i behov av det, men de flesta människor mår bäst av att få gå lite egna vägar utan att någon annan har kontrollen.
Nåt sånt tolkar jag de raderna, hoppas det hjälper dig.:)
För mig så handlar Uppgång & Fall om, levet han har hemma hos sig. Där allt är tryggt och bra. Men när han väl öppnar dörren som han låste, ska han skratta när allting (i detta fall samhället) faller sönder.
Det finns allt man behöver, t.ex (mat, pengar, hem, kärlek) för att klara sig. Men han väntar gärna på att det kommer något bättre, vi tar bilar, smycken, kläder som exempel. En människa behöver ju i stort sett inte mer än (mat, pengar och ett hem och kärlek).
Han var tom & konstig förr, när han såg alla "överklass" snubbar med saker dem egentligen inte behöver. Som sprätter pengar runt omkring sig. Han känner sig mindre värd, kränkt kanske till och med?!
Vad versen "Jag lever i en kuvös, ni vet. Mitt liv är en skyddad verkstad för meningslöshet.
Mitt liv är en välfärdsvals. Jag har allt men jag har ingenting alls." befaller så, är hans liv skyddat mot det meningslösa som alla andra strävar efter och vill ha. I sitt hem, har han ju redan det han behöver. Allt snack om välfärd osv. han har ju allting, men egentligen ingenting alls. Det kan man ju förstå! Vem är inte lycklig om man kan köpa det man vill ha? Och inte bara det man behöver.
Sista versen,
"Jag ska skratta när det faller sönder, inga tårar ska fukta mina torra kinder.
Inga svarta kläder, inget flor, jag ska inte bära svart slips & svarta skor. "
Det är att det blir ett jämlikt samhället, som han kämpar för. Han kommer skratta åt dem, när allting faller sönder och det sprids oro för överklassen. Inga tårar ska komma, allt blir bra.
Det är min tanke om Uppgång & Fall.
Tolkat det som dels typisk ebbagrönsk samhällskritik, men också lite trötthet. Sista plattan, de tre rebellerna är slitna, berömda och har börjat undra om det hela var värt det.
Så här:
På ytan: Smhällskritik. Mellanraderna: Stackars oss, slitna rockstjärnor. Livet suger.
Hur som helst, en av de bättre Ebba-låtarna.
Ni har ju försökt tolka diverse. Det behöver man kanske inte göra, men det jag ser på de videoklipp som givits ut är att:
1: Thåström har en drivkraft (som i och för sig kanske låg som mer accepterad i tiden.) Inflation, eller bara "jobbigt nu"?
2. Thåström skapade och sjöng för en lokal publik som delade gemensamma intressen.
3. Tiden där politiker lyssnade (förmodligen inte, men ändå en kick att ha framfört) är över.
Det krävs väldigt mycket för att ett lokalt band ska kunna skapa debatt idag.
vBulletin v4.1.9, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.