handdator

Visa fullständig version : Religion?

fanfanfan
2006-10-12, 12:11
Har thåström gjlort några låtar med religiösa budskap? Häng gud är ju en, men det måste väl finnas mer eller?

Traspojken
2006-10-12, 14:42
Han är väl uttalat ickereligiös, så religiösa budskap lär ju vara svåra att hitta. Religöst innehåll, symbolik och behandling förekommer däremot.

Du är religion, och bibel kanske skulle falla dig i smaken.

JPD
2006-10-12, 15:42
Han är väl uttalat ickereligiös, så religiösa budskap lär ju vara svåra att hitta. Religöst innehåll, symbolik och behandling förekommer däremot.
Du är religion, och bibel kanske skulle falla dig i smaken.
Enig med deg, Traspojken. Religiøs symbolikk og behandling finnes det en god del av på det som Thåström har gjort.
I tillegg til de som allerede er nevnt så har vi låter som Caveman, Tonårs Jesus, Vit Jul, Djävulen O Jag, Från Himlen Sänt, Dog Church, Två + Två/Psalm #99, Innan Himlen Faller Ner, G.O.D. (On Vacation) og Alla Vill Till Himlen.
Drar man det langt nok ut så kan man jo ta med låter som Tennsoldat Och Eldvakt, The Other Life Form og Jag Är En Idiot, også. Om Black Jim er også en jævlig sterk låt. Ja, Dan Anderson er med i den, men den handler vel også i stor grad om døden generelt sett. Og døden er en veldig viktig faktor i alle religioner.

Traspojken
2006-10-12, 16:11
Drar man det langt nok ut så kan man jo ta med låter som Tennsoldat Och Eldvakt, The Other Life Form og Jag Är En Idiot, også. Om Black Jim er også en jævlig sterk låt. Ja, Dan Anderson er med i den, men den handler vel også i stor grad om døden generelt sett. Og døden er en veldig viktig faktor i alle religioner.

Ja, du har ju rätt i att man kan lägga till en mängd låtar litet beroende på hur man tolkar religion. Döden (eller i min syn förnekandet av döden) är centralt i de flesta religioner. I stort sätt allt som rör existentiella frågor har ju en tendens att behandlas av religiösa förespråkare.

Kom just att tänka på att både du och jag har glömt den kanske mest tydliga religösa texten thåis framfört, nämligen den bön som han reciterar i requiem på singoallaskivan. Vet inte om det är han som skrivit den, eller om den är hämtad från teaterstycket.

StoraStyggaJohan
2006-10-12, 16:56
häng gud är inte religiös.. gud symboliserar övre makter = politikerna i landet...

Parlophone
2006-10-12, 18:02
häng gud är inte religiös.. gud symboliserar övre makter = politikerna i landet...
Säker?

(Inlägget är för kort,så jag kan ju lika gärna lägga till att det Inte är ironi i det här. Vad grundar du den tanken på?)

PapaSan
2006-10-12, 19:32
Har thåström gjlort några låtar med religiösa budskap? Häng gud är ju en, men det måste väl finnas mer eller?

Att hänga Gud är väl knappast ett religiöst budskap?

Nixon
2006-10-12, 21:26
Kanske att Gud skiter i vissa? Bibel gillar jag....

Zankan
2006-10-12, 23:42
Ungefär hela första PLP plattan vill jag påstå...
Killen e klart fascinerad av religion... Jag misstänker att gubben vill vara katolik egentligen....
Sen är från Himlen sänt är en annan skön pungspark sen hur man tolkar den är fritt och jag vill kanppt berätta hur jag tolkar den men jag ler iaf....sen att det är en annan form av religöst beteend eär en annan femma iofs...

Skulle jag vara gubben själv skulle jag skriva en hyffsad kängdänga åt mer eller mindre fanatiker här:-) För jag vill nog påstå att det är lika religöst att hänga här som i Livets Ords lokaler.....

Camensky
2006-10-13, 08:19
Skulle jag vara gubben själv skulle jag skriva en hyffsad kängdänga åt mer eller mindre fanatiker här:-) För jag vill nog påstå att det är lika religöst att hänga här som i Livets Ords lokaler.....
Varje gång du öppnar käften. :)

Lilla Blå
2006-10-13, 08:59
:D HA! Klockrent!
Ja, hur fasen ska vi dunderfanatiker klara forumavbrottet i helgen? Som att inte kunna gå i kyrkan en söndag...

Majsan
2006-10-13, 09:22
Ja, hur fasen ska vi dunderfanatiker klara forumavbrottet i helgen? Som att inte kunna gå i kyrkan en söndag...

De valde nog denna helgen bara för att jag ska åka till en kompis i Uppsala. :D
Vinkar till er Tjockhultare när jag drar förbi. ;)

Gregor Samsa
2006-10-13, 10:52
Stängs forumet under helgen? varför?

Camensky
2006-10-13, 10:53
Stängs forumet under helgen? varför?
"Under helgen kommer forumet vara stängt en timme eller två, när detta sker är inte exakt bestämt men meddelas ett tag innan det stängs ner."

Gregor Samsa
2006-10-13, 11:02
"Under helgen kommer forumet vara stängt en timme eller två, när detta sker är inte exakt bestämt men meddelas ett tag innan det stängs ner."
Jag överlever nog....

Tusse
2006-10-13, 11:07
Var har du hittat den informationen?

Camensky
2006-10-13, 11:18
Var har du hittat den informationen?
Allmänt meddelande som ligger under varje ämne.

Tusse
2006-10-13, 11:26
Allmänt meddelande som ligger under varje ämne.
Ja, nu ser jag det. Tack :)

Zankan
2006-10-13, 21:52
Precis... varför öppna den om man inte tänker säga något otroligt viktigt :-)
Skall dem serva sidan? Fan vad skall man håna då ? Då får man damma av Toto plattorna i helgen då :-)

radikal
2006-10-18, 20:59
Bibel skulle inte jag kalla en religiös låt. :) Babylon omnämns i bibeln och har ju blivit en symbol för förtryck som anarkister främst använder sig av.

Enligt wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Babylon_%28symbol%29) omnämns det i första moseboken:
Den negativa användningen av ordet har sitt ursprung i Bibeln. Första gången Babylon omtalas är i 1 Mos 10:8 där det står om Nimrod som ”blev den förste som fick stor makt på jorden” och var den som grundade staden Babel (och därmed det Babyloniska riket). Man har menat att Nimrod var den som grundlade privategendomen, staten och imperialismen.

Kan man använda bibeln som understöd i klasskampen så tillför den väl alltid något. :rolleyes:

Traspojken
2006-10-19, 15:46
Babylon är väl snarare hiphop-reagge vänster. Det kommer från bibeln via rastafarin. Klasskamp my ass, det kommer från de "förtryckta" översteprästerna och teologerna på den tiden och deras fördomar om sina grannar. Vet dock inte om jag tror att thåis syftar på det i låten.

"I remember a babylon burning in hell" tycker jag mig kunna höra i youth.