handdator

Visa fullständig version : Musik, mobbning och ställningstagande

Majsan
2006-11-08, 06:43
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=586447&previousRenderType=3

Allas vår Thå hade nog inte heller klarat sig så länge i den där tävlingen.
Länge leve Winnerbäck! :)

mono
2006-11-08, 08:06
Bra av Bergqvist och winnerbäck!
Leve dem som gör SIN grej och inte det andra vill att de ska göra!

Camensky
2006-11-08, 08:44
Oj, vad bra han skrev det.

Lilla Blå
2006-11-08, 09:00
Jag tar av mig hatten... Väl sagda ord av Winnerbäck.

Limonlove
2006-11-08, 10:54
kan bara instämma

Majsan
2006-11-08, 12:42
Tycker det var bra att han skippade reklamen i tv4 också, då känns det verkligen att han är engagerad.
Ska som stöd köpa hans cdsamling tror jag min själ. :)

TNT
2006-11-08, 14:30
Det skrev han bra... Jag kanske skulle ge honom en ny chans? :)

Parlophone
2006-11-08, 14:42
Oj då. Det bor en rebell i oss alla.
Jag som trodde att han hade blivit sån där poptönt som tittar på idol hela dagarna typ..

Och du majsan. Köp hans första skiva Dans med svåra steg. Den är sjukt bra faktiskt må jag säga. När man har lyssnat in sig på den.. Annars finns Söndermarken också,som är rätt skön. Lite köpenhamn över den;) Bra texter.

The Fucking Easterbunny
2006-11-08, 16:55
kom igen nu, idol e ju skitkul! särskilt i utagningarna när alla mongon e där å skrålar...

antikropp
2006-11-08, 19:06
kom igen nu, idol e ju skitkul! särskilt i utagningarna när alla mongon e där å skrålar...

jag är beredd att hålla med dig, till viss del. men det är ENBART uttagningarna som är roliga, det andra är bara skräp-tv.

kungpimme
2006-11-08, 22:08
kan bara fortsätta hyllningarna av winnerbäcks debatt inlägg och lägga till ännu en bra debattartikel av stefan sundström:
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,529671,00.html

och uppföljaren till den

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,529747,00.html

svartvinyl
2006-11-08, 22:51
winnerbäck, sundström. skitbra gjort! :)

Gregor Samsa
2006-11-09, 18:29
Lars Winnerbäck har aldrig varit vettigare... Helt lysande ställningstagande.... Hatten av!

:) :)

radikal
2006-11-09, 19:27
Jag tror inte att de flesta av de stora musikerna haft någon chans i Idol, det är inget program som vill ta vara på egna stilar utan det ska bara låta så rent som möjligt.

Undrar vad juryn har att säga om att Håkan Hellström och Henrik Berggren har sålt mer skivor och fått mer spelningar och publik än deras "stjärnor" någonsin kommer få, trots att de i juryns ögon sjunger så falskt som man bara kan.

Pimmeihjärtat
2006-11-09, 20:43
Jag tror inte att de flesta av de stora musikerna haft någon chans i Idol, det är inget program som vill ta vara på egna stilar utan det ska bara låta så rent som möjligt.

Undrar vad juryn har att säga om att Håkan Hellström och Henrik Berggren har sålt mer skivor och fått mer spelningar och publik än deras "stjärnor" någonsin kommer få, trots att de i juryns ögon sjunger så falskt som man bara kan.

Så otoligt bra sagt av båda två!

Felitchia
2006-11-10, 00:14

Just detta har slagit min tanke också.

The Fucking Easterbunny
2006-11-10, 08:25
jag är beredd att hålla med dig, till viss del. men det är ENBART uttagningarna som är roliga, det andra är bara skräp-tv.

jaja, sen e de ju inge kul.

harf svårt å sympatisera med dom som blir dissade i utagningarna nu för tiden. Re eller fyra säsonger in i programmet borde folk veta att det är så. sen är de ju märkligt att folk inte har ett socialt skyddsnät av nåt slag som säger åt dom att de kanske inte är en bra id'e å va me på tv å göra bort sej inför hela svenska folket. En vän eller förälder kan nog säga det på ett snällare sätt en en jury som har betalt för å va arslen.

Majsan
2006-11-10, 11:57
jaja, sen e de ju inge kul.

harf svårt å sympatisera med dom som blir dissade i utagningarna nu för tiden. Re eller fyra säsonger in i programmet borde folk veta att det är så. sen är de ju märkligt att folk inte har ett socialt skyddsnät av nåt slag som säger åt dom att de kanske inte är en bra id'e å va me på tv å göra bort sej inför hela svenska folket. En vän eller förälder kan nog säga det på ett snällare sätt en en jury som har betalt för å va arslen.

Jag tillhör dom som skäms å andras vägnar (tyvärr, ska sluta med det) därför kan jag inte kolla på uttagningarna. Men till saken; är det så sorgligt att viljan att "bli känd" är större än att upprätthålla en värdig attityd?

The Fucking Easterbunny
2006-11-10, 12:00
nej, däremot är det sorgligt att vänner/familj osv inte, på ett vänligare sätt än idoljuryn, berättar för folk att just popidol kanske inte är deras grej eftersom dom inte kan sjunga, är 95 år osv. Inte kul att dissa en kompis kanske, men de e nog bättre än att göras till åtlöje inför hela svenska folket, vilket händer om man släpper iväg dom till idoluttagningarna

Majsan
2006-11-10, 12:07
nej, däremot är det sorgligt att vänner/familj osv inte, på ett vänligare sätt än idoljuryn, berättar för folk att just popidol kanske inte är deras grej eftersom dom inte kan sjunga, är 95 år osv. Inte kul att dissa en kompis kanske, men de e nog bättre än att göras till åtlöje inför hela svenska folket, vilket händer om man släpper iväg dom till idoluttagningarna

Jo, det var det jag menade, att omgivningen inte säger ifrån heller, utan att de också anser att det är en kul grej att få ha varit på tv, hur jävligt det nu än må vara.

Pimmeihjärtat
2006-11-10, 16:37
Jag tillhör dom som skäms å andras vägnar (tyvärr, ska sluta med det) därför kan jag inte kolla på uttagningarna. Men till saken; är det så sorgligt att viljan att "bli känd" är större än att upprätthålla en värdig attityd?

Precis! Så är det!

thehaters
2006-11-10, 21:29
hälften av dom mongon som kommer till uttagningarna får ju betalt för det, tv4 får ju hur mycket tittare som helst för att se nån tonåring eller gubbe i lappdräkt skämma ut sig

Gregor Samsa
2006-11-11, 17:53
hälften av dom mongon som kommer till uttagningarna får ju betalt för det, tv4 får ju hur mycket tittare som helst för att se nån tonåring eller gubbe i lappdräkt skämma ut sig
Haahaa... Mongon... Politiskt korrekt.... ;)

masarn
2006-11-12, 14:10
Jävligt bra skrivet av Winnerbäck. Visserligen är DN en borgarblaska, men i alla fall, bättre än inget:)

"Så länge skiten har publik i sin popfabrik så är jag låg."
)Från låten Låg på skivan Rusningstrafiken med Winnerbäck, den kom ut typ 96/97, och den passar jävligt bra fortfarande. Fan att saker aldrig kan bli till det bättre:mad: )

Bojkotta Idol, bojkotta TV4!

antikropp
2006-11-12, 18:10
Bojkotta Idol, bojkotta TV4!

spelar det någon roll om vi bojkottar idol? det finns ju fortfarande 9 miljoner andra svenskar därute som kan sätta sig och kolla på skiten.

Traspojken
2006-11-12, 18:13
spelar det någon roll om vi bojkottar idol? det finns ju fortfarande 9 miljoner andra svenskar därute som kan sätta sig och kolla på skiten.

Ja, det spelar någon roll för ditt själsliv och din personliga utveckling då det ger dig en extra timme eller så att göra något vettigt och mer givande på ;)

Förövrigt måste jag säga att din bild får mig att tänka på Freddie Kreuger. :D

pulshuvud
2006-11-12, 21:33
När vi ändå är igång med att snacka Winnerbäck och idol.

Jag kom precis hem från en konsert med Stefan Sundström som när det var dags för extranummer kom tillbaka på scen och förklarade att han läst en god väns insändare i DN om idol och mobbing och att han var på plats så Winnerbäck få komma på scen och spela Elegi och en till låt (jag har för mig att han sjung "aj då" under refrängen, nån som vet vilken låt det är?), sen fortsatte Sundström och winnerbäck med fisk i en skål och en till låt.
Skitbra!

antikropp
2006-11-14, 11:27
vi diskuterade winterdäcks artikel idag på svenskan. min svenskalärare påstod att det vimlade av språkfel i insändaren. winterdäck kanske inte har lärt sig svenska på riktigt?

Pimmeihjärtat
2006-11-14, 22:16
vi diskuterade winterdäcks artikel idag på svenskan. min svenskalärare påstod att det vimlade av språkfel i insändaren. winterdäck kanske inte har lärt sig svenska på riktigt?

Spelar det någon roll egentligen?

antikropp
2006-11-15, 09:27
Spelar det någon roll egentligen?

nej, det är kalrt att det inte gör det, för majoriteten av svenska befolkningen skiter ju faktiskt i om man skriver de eller dom. kände att jag bara var tvungen att påpeka att insöndaren har väckt debatt även utanför detta forum!

pimme**
2006-11-15, 16:21
varför diskutera Lars Winnerbäck här?, han är ju ingenting jämfört med Thåström!

Gregor Samsa
2006-11-16, 13:52
varför diskutera Lars Winnerbäck här?, han är ju ingenting jämfört med Thåström!

Därför hans agerande i hela den här Bojkotta idol-grejen har varit lysande. Mannen har integritet...

Pimmeihjärtat
2006-11-16, 21:34
Därför hans agerande i hela den här Bojkotta idol-grejen har varit lysande. Mannen har integritet...

Han har väl i alla fall en del med Thåström att göra, demhar ju uppträtt tillsammans, och så var Lars Winnerbeck ju i Tantolunden! ;P ;)

Camensky
2006-11-17, 07:51
Han har väl i alla fall en del med Thåström att göra, demhar ju uppträtt tillsammans, och så var Lars Winnerbeck ju i Tantolunden! ;P ;)
Och Pange är väl turnémanager/turnéledare för Lasse när det beger sig. Om jag inte misstar mig helt.

Majsan
2006-11-30, 21:46
Lyssnade på en Ebba låt häromnatten, tänkte på att många texter står sig ännu idag som det diskuterats i en annan tråd.

"Musik som görs för att sälja
och inte för din mentala hälsa
ska tyna bort, tyna bort."

Ännu mer aktuell idag än nånsin, känns det som.

Parlophone
2006-11-30, 22:13
Lyssnade på en Ebba låt häromnatten, tänkte på att många texter står sig ännu idag som det diskuterats i en annan tråd.

"Musik som görs för att sälja
och inte för din mentala hälsa
ska tyna bort, tyna bort."

Ännu mer aktuell idag än nånsin, känns det som.

Jag håller med dig.
Det är en väldigt klockren bit det där.

The Fucking Easterbunny
2006-11-30, 22:25
men musik som inte görs för å sälja får vi aldrig höra.

fy fan va trist om pimme inte hade gjort musik för å sälja. då skulle vi sitta här på gessleforum å heta saker som "gyllene tiderkillen" och "sittapåsteneniskogen"

burr

Majsan
2006-11-30, 22:33
Fast tror du inte mer att han i första hand har gjort musiken för sin mentala hälsa?
Jag tänker nog mer på de "hitfabriker" som finns, som gör blaha blaha musik enligt löpande band (!) principen.

Lilla Blå
2006-12-01, 09:53
Fast tror du inte mer att han i första hand har gjort musiken för sin mentala hälsa?
Jag tänker nog mer på de "hitfabriker" som finns, som gör blaha blaha musik enligt löpande band (!) principen. Det tro jag också. Thåström verkar vara en man med integritet och hade han varit mer intresserad av att sälja hade han haft många chanser genom åren att gå en lättare väg än den han valt. (Gott att ha dig back on track, Majsan!)

men musik som inte görs för å sälja får vi aldrig höra.

fy fan va trist om pimme inte hade gjort musik för å sälja. då skulle vi sitta här på gessleforum å heta saker som "gyllene tiderkillen" och "sittapåsteneniskogen"

burr Tror säkert det är skitkul för musiker att sälja plattor men det kanske inte alltid är det tyngst vägande skälet. (Gudskelov) Då hade vi aldrig fått PLP eller mera musikaliska "experiment" som musiken till Singoalla. Eller varför inte det kommande alstret med "Sällskapet" som av beskrivningen att döma inte verkar bli ett verk som är gjort för de stora massorna.
"Sittapåsteneniskogen" - :D skitbra sign.

Camensky
2006-12-01, 10:10
Det tro jag också. Thåström verkar vara en man med integritet och hade han varit mer intresserad av att sälja hade han haft många chanser genom åren att gå en lättare väg än den han valt. (Gott att ha dig back on track, Majsan!)

Tror säkert det är skitkul för musiker att sälja plattor men det kanske inte alltid är det tyngst vägande skälet. (Gudskelov) Då hade vi aldrig fått PLP eller mera musikaliska "experiment" som musiken till Singoalla. Eller varför inte det kommande alstret med "Sällskapet" som av beskrivningen att döma inte verkar bli ett verk som är gjort för de stora massorna.
"Sittapåsteneniskogen" - :D skitbra sign.
Thåström har ju sagt någonting i stil med att "klart man vill sälja plattor, man vill ju inte sitta i en replokal hela livet". Och det är väl inget fel med det? Sen beror det på vilket sätt man gör det på...