handdator

Visa fullständig version : Offret

Mr.PinkEyes
2007-09-14, 22:36
Vem har skrivit texten till den låten?

Gregor Samsa
2007-09-14, 22:58
Pimme. Stry var ju ej längre medlem då... Och det var väl egentligen bara de två som stod för textförfattandet. Främst Pimme dock.

Mr.PinkEyes
2007-09-14, 23:01
Den finns inte med i den nya boken TXTR, och där finns bara sånger han själv skrivit.. Så någon annan måste det vara.

yeahx
2007-09-14, 23:07
då finns varken "Offret" eller "Lek med mig" med, är det fler som saknas?

jaix
2007-09-14, 23:13
Vem har skrivit texten till den låten?

Eniligt allt! ere Thåström/Falk/Hägglund/Asp som skrivit låten, texten är iofs inte säkert att det är alla som skrivit men Stry lär det ju inte vara iaf.

EDIT: Jag har inte hittat guld och döda skogar i txtr heller och det var ju Imperiet som skrev den, tillsammans, som flera andra låtar i boken.

Gregor Samsa
2007-09-14, 23:47
Eniligt allt! ere Thåström/Falk/Hägglund/Asp som skrivit låten, texten är iofs inte säkert att det är alla som skrivit men Stry lär det ju inte vara iaf.

EDIT: Jag har inte hittat guld och döda skogar i txtr heller och det var ju Imperiet som skrev den, tillsammans, som flera andra låtar i boken.

Nej, Guld var det Stry som skrev.

Tusse
2007-09-14, 23:52
"Tennsoldat och eldvakt", "Kung av jidder", "De e inget under" finns inte heller med i boken. Stry hade slutat så det är inte han som skrev dem. Vem är det då?
Annars är de tidiga Imperietlåtar som inte är med skrivna av Stry, tex. "Guld och döda skogar"

Gregor Samsa
2007-09-15, 00:01
"Tennsoldat och eldvakt", "Kung av jidder", "De e inget under" finns inte heller med i boken. Stry hade slutat så det är inte han som skrev dem. Vem är det då?
Annars är de tidiga Imperietlåtar som inte är med skrivna av Stry, tex. "Guld och döda skogar"

Fundersam jag blir... Kung av jideer är ju en riktig Thåströmtext... Vem fan ligger bakom den annars? Hmmm.... :confused:

jaix
2007-09-15, 00:07
Nej, Guld var det Stry som skrev.

Ja det har du ju helt rätt i. Satt å bläddrade i Allt å där står det inte att stry skrev texten utan att alla skrev hela låten (inkl musiken alltså) så ah... förvirrade bort mig lite.

Men det står under diskografi på hemsidan att det är thåström som skrivit texten till kung av jidder så inte är det nån annan, om man ska lita på den källan med det tror jag...

MagnusAndersson
2007-09-15, 00:08
Jag har för mig att Offret är något helt annat.. Det är inte imperiets låt utan en annan upphovsrättsman/kvinna, utländsk sådan. Har förmodligen fel men det är något jag har fått för mig sedan tidigare.

Gregor Samsa
2007-09-15, 00:16
Jag har för mig att Offret är något helt annat.. Det är inte imperiets låt utan en annan upphovsrättsman/kvinna, utländsk sådan. Har förmodligen fel men det är något jag har fått för mig sedan tidigare.

What? Låter onekligen suspekt... Ingenting på Synd-konvolutet styrker detta...

Hazean
2007-09-15, 00:17
på hemsidan står det också imperiet som kompositör, fast jag tycker inte det känns som en riktig imperietlåt men jag tycker det är en av de bästa.

Gregor Samsa
2007-09-15, 00:19
på hemsidan står det också imperiet som kompositör, fast jag tycker inte det känns som en riktig imperietlåt men jag tycker det är en av de bästa.

Har alltid tyckt att det varit en riktig Imperietlåt. Texten/soundet är så mkt Synd...

Hazean
2007-09-15, 00:32
jag tycker den skiljer sig väldigt mycket från de övriga imperietlåtarna, den är ävl lite smålik typ cosmopolite, men den är riktigt fin, helt klart bäst på synd.

MagnusAndersson
2007-09-15, 00:32
What? Låter onekligen suspekt... Ingenting på Synd-konvolutet styrker detta...

Som sagt har jag för mig att det är något speciellt med denna låt men kommer inte på vad, men varför lämnas den utanför boken om inte Thåström är upphovsman?

Gregor Samsa
2007-09-15, 00:43
Som sagt har jag för mig att det är något speciellt med denna låt men kommer inte på vad, men varför lämnas den utanför boken om inte Thåström är upphovsman?

Skumt... Kan inte tänka mig att nån annan än Thå är upphovsman.

Pepe
2007-09-15, 01:10

I en gammal tråd kom det fram att Fred Asp skrivit Tennsoldat och eldvakt och Dé é inget under. (Dock med Wikipedia som källa) Sanningen lär vi få vänta på...

Camensky
2007-09-15, 02:52
Säg inte att den här boken också är ihopslarvad...!

Mr.PinkEyes
2007-09-15, 09:03

Nej, så kan det väl inte vara. Thåström själv har ju haft kontrollen över verket. Men det skulle onekligen vara intressant att höra vilka som skrivit de låtar som Thåström inte gjort själv. Offret, bäst på Synd, har dessutom en briljant text. Vem mäktar med en sån förutom Thåström?...

Gunde
2007-09-15, 10:46
Det är Per Hägglund som skrivit Offret! På en bootleg som jag har så presenterar thåström Offret med "nu en låt som Hägglund har skrivt, Offret heter den"!

På Kung Av Jidder står det Text Thåström/Falk på tiggarens tal omslaget!

majsan6
2007-09-15, 11:45
Nu har jag, mest av en slump, haft mailkontakt med en person med god insyn och det är mycket riktigt så att ALLA texter Thåström SJÄLV skrivit finns med i boken. De låtar som han "delat" på skrivandet i finns dock inte med, med vissa undantag. Att undantagen finns med motiveras med följande; "I dessa melodier har medförfattaren endast fyllt i/skrivit enstaka rader. Ett exempel är "Alltid rött, Alltid Rätt" där Stry skrev en vers och det står också omnämnt i boken."

Vem/Vilka som mer exakt skrivit övriga låtar fick jag däremot inga uppgifter om, men den som söker han finner! Kanske kan detta vara nåt för Admin att delge oss i nån form av diskografi?

Gregor Samsa
2007-09-15, 11:47
Det är Per Hägglund som skrivit Offret! På en bootleg som jag har så presenterar thåström Offret med "nu en låt som Hägglund har skrivt, Offret heter den"!

På Kung Av Jidder står det Text Thåström/Falk på tiggarens tal omslaget!

Du ska ha tack för denna info!

yeahx
2007-09-15, 12:06
På tal om "Synd" plattan så är det Fred Asp som gjort musiken till Cosmopolite, fast det är Thåströms text (är den med i boken?

Gunde
2007-09-15, 16:50
På tal om "Synd" plattan så är det Fred Asp som gjort musiken till Cosmopolite, fast det är Thåströms text (är den med i boken?

Ja Café Cosmopolite finns med i boken både text och Ackord!

Anima
2007-09-30, 01:12
Flyger igen...

Gregor Samsa
2007-09-30, 01:13
Flyger igen...

Du är ute och flyger?

Anima
2007-09-30, 01:18
Trodde jag alla visste faktiskt

Gregor Samsa
2007-09-30, 01:19
Trodde jag alla visste faktiskt

Jag har haft mina aningar, absolut... Funkar bra? ;)

MrC
2007-09-30, 02:44

Jag var också inne på den tanken när jag såg att "Lek med mig" inte var med, att den bara glömdes bort på något vänster.

Dom får släppa en bok med namnet "TXTR Vol 2", där samtliga låtar Thåström vart inblandad i är med :) Även "covers" i stil med Staten och kapitalet.

Camensky
2007-09-30, 11:11
Jag var också inne på den tanken när jag såg att "Lek med mig" inte var med, att den bara glömdes bort på något vänster.

Dom får släppa en bok med namnet "TXTR Vol 2", där samtliga låtar Thåström vart inblandad i är med :) Även "covers" i stil med Staten och kapitalet.
Fan vad jag saknar Thåströmkvällar hos dig när vi har ner garderinerna på grund av all fylla.

Och ja, ang. ämnet; du har rätt. Jag blir lite sur över att den inte är med. Men du vet, sånt händer ibland. Bara man har musiken och en öl så klarar man sig gott. :) Vad fan, livet är en engångsförteelse, do it the right way.

PLP
2007-09-30, 12:18
Om det stämmer som folk Majsan6 sa. Så är det ju alla texter Thåström skrivit själv, enbart själv.
Så tycker jag att det är konstigt för Stry skrev ju Sjung inte falskt?
Och Thåström har med den i boken utan att skriva att Stry ens är med.
Och Gurra skrev ju Du Ska Va President!?

Menmen, Thåström borde ha mer koll än oss ;)

kaizer_b
2007-10-10, 22:46
Om det stämmer som folk Majsan6 sa. Så är det ju alla texter Thåström skrivit själv, enbart själv.
Så tycker jag att det är konstigt för Stry skrev ju Sjung inte falskt?
Och Thåström har med den i boken utan att skriva att Stry ens är med.
Och Gurra skrev ju Du Ska Va President!?

Menmen, Thåström borde ha mer koll än oss ;)

Skrev Gurra Du ska va president?! Det kan väl ändå inte stämma eller?

Gregor Samsa
2007-10-11, 00:47
Skrev Gurra Du ska va president?! Det kan väl ändå inte stämma eller?

Det stämmer nog ganska bra. Nu vet jag inte om han skrev den 100% ensam, men han skrev den.

kuhlin93
2007-10-11, 15:13
Nej, alla i dåvarande imperiet skrev "Du ska va president"! och thåström skrev "Sjung inte falskt"... på Stry hemsida står det att stry inte skrev "Sjung inte Falskt" och på Pimmes hemsida står det att Alla skrev "Du ska va president"... ja gtror man kan kolla det på den engelska plattan typ...

Gregor Samsa
2007-10-11, 15:40
Nej, alla i dåvarande imperiet skrev "Du ska va president"! och thåström skrev "Sjung inte falskt"... på Stry hemsida står det att stry inte skrev "Sjung inte Falskt" och på Pimmes hemsida står det att Alla skrev "Du ska va president"... ja gtror man kan kolla det på den engelska plattan typ...

För att vara så demokratiska som möjligt gav man nog alla cred för låtarna, men i själva verket tror jag nog att vissa medlemmar var mer tillförande än andra.

PLP
2007-10-11, 18:40
För att vara så demokratiska som möjligt gav man nog alla cred för låtarna, men i själva verket tror jag nog att vissa medlemmar var mer tillförande än andra.

Så rätt, så rätt. :)

kuhlin93
2007-10-11, 19:37
självklart... men Gurra skrevden inte själv iaf...

Gregor Samsa
2007-10-11, 22:26
självklart... men Gurra skrevden inte själv iaf...

Det var ju lite grann det jag sa...