Visar resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Röd Tråd

Reg.datum
    Dec 2005
    Like
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg
    Nämnd
    0 inlägg
    Taggad
    0 tråd(ar)

Standard Röd Tråd

Har hittat en "röd tråd" mellan två av Imperiets låtar! Nils Ferlin som skrev "En valsmelodi" brukade på sin tid hålla till mycket vid "Cafè Cosmopolite" i Klara kvarteren i Stockholm!

Reg.datum
    Jun 2006
    Like
    3
    Gillat en gång i ett inlägg
    Nämnd
    0 inlägg
    Taggad
    0 tråd(ar)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gunde Visa inlägg
    Har hittat en "röd tråd" mellan två av Imperiets låtar! Nils Ferlin som skrev "En valsmelodi" brukade på sin tid hålla till mycket vid "Cafè Cosmopolite" i Klara kvarteren i Stockholm!
    Antagligen helt uppenbart för vissa, men jag hade inte en aning om att det ens funnits ett Café Cosmopolite... Tack för your enlightenment!

Fast var det inte Solo Pimme som spela in En Valsmelodi? Jag vet dock att det skedde 1985, men att tanken var ett soloprojekt...
    Jag såg dom som ingen bjöd in...

"I varje ögonblick hotar djup tragik, ingenting är riktigt sant och det enda man kan vara riktigt säker på är att man en dag kommer att dö ensam. Vet man det känns det underligt att göra feel good-musik. Dom som sysslar med det är antingen korkade eller så stoppar dom huvudet i sanden." - Ossler, 2008

Reg.datum
    Jul 2006
    Like
    0
    Nämnd
    0 inlägg
    Taggad
    0 tråd(ar)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gregor Samsa Visa inlägg
    Antagligen helt uppenbart för vissa, men jag hade inte en aning om att det ens funnits ett Café Cosmopolite... Tack för your enlightenment!

Fast var det inte Solo Pimme som spela in En Valsmelodi? Jag vet dock att det skedde 1985, men att tanken var ett soloprojekt...

Tänk om Café Cosmopolite fanns/finns kvar. Eller typ byggnaden eller något. Vilken känsla! Hur vet du förresten det där om Café Cosmopolite?
    Ingenting gör mig så glad som Du.

Reg.datum
    Dec 2005
    Like
    0
    Nämnd
    0 inlägg
    Taggad
    0 tråd(ar)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pimmeihjärtat Visa inlägg
    Tänk om Café Cosmopolite fanns/finns kvar. Eller typ byggnaden eller något. Vilken känsla! Hur vet du förresten det där om Café Cosmopolite?
    Jag har roat mig med att googla lite!

"Så fort Nils Ferlin vart uppmärksammad fick han också nya bekantskaper. Oftast var det på det legendariska café Cosmopolite, vid Vasagatan i Stockholm, som ha träffade dom. Det var ganska många, mer eller mindre, berömda personer som höll till i Klarakvarteren, och på dess caféer, vid den här tiden. Dom som höll till där kom att kallas ”Klarabohemer”. Nils Ferlin kom att bli ”bohemernas” okrönte konung.

Cosmopolite, och dom andra caféerna, kom att bli en av Nils Ferlins fasta punkter under denna tid."

Tyvärr så är Café Cosmopolite och stora delar av klarakvarteren idag rivna!

Reg.datum
    Apr 2005
    Like
    0
    Nämnd
    0 inlägg
    Taggad
    0 tråd(ar)

Standard

Thåström läste rätt mycket under 80-talet, då han "upptäckte" Bellman osv. Nils Ferlin kom nog där någonstans..
    Kugghjulsmannen: http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com

\"look for the ridiculous in everything and you will find it\"

"Mick Jagger? -Han är ett festligt gäng." /Keith.R

Regler för att posta